Direct naar artikelinhoud

Restaurantbon als cadeau voor de baby

Massagebon, lippenstift, Netflix-abonnement. Zulke dingen hebben weinig met baby's te maken, maar staan wel steeds vaker op hun geboortelijst. 'Jonge ouders willen zich niet meer wegcijferen.'

Rompertjes, slabbetjes, tetradoeken. Wie een pasgeboren kind heeft, weet dat hij of zij er nooit voldoende van heeft. Maar moet een geboortelijst daarom alleen maar uit dit soort spullen bestaan? Een groeiende groep jonge ouders vindt van niet. Zij denken aan hun baby én aan zichzelf. Op hun lijst vind je tussen de rammelaars en luieremmers ook abonnementen op tijdschriften en cheques voor een huishoudhulp.

"Ik vind dat niet zo vreemd", zegt Magali Pratte (31). In juni werden in Brussel Django en Ellis geboren, haar tweeling. Magali plaatste haar geboortelijst niet in een grote en gespecialiseerde babywinkel, maar wel op een onafhankelijke website. "Zo kon ik er ook tweedehandsproducten en spullen uit lokale boetiekjes en van artiesten op zetten."

Slashgeneratie

Maar er staan dus ook geschenken voor de ouders op. Vrienden en familie kochten onder meer een restaurantbon, een babysitter voor een avond en een massagebeurt. "We willen geen appartement vol spullen. Daarom zijn we voor die lijst gaan nadenken over wat we wel konden gebruiken."

Of zo'n massage niet egoïstisch is? "Ik vind van niet. De kinderen hebben alles wat ze nodig hebben, en veel mensen willen nu eenmaal ook iets voor de ouders kopen."

Actrice en schrijfster Katrijn van Bouwel (36) treedt haar bij. Ook zij zette eind november een lijst online waar niet alleen zoontje Winter Faust bij gebaat is. "Er wordt niet alleen een nieuw kindje geboren, maar ook nieuwe ouders. Zij verdienen ook een cadeautje", aldus de Leuvense.

Zij ziet hoe die nieuwe ouders vaak zichzelf vergeten. Een lippenstift of Netflix-abonnement kan dan heel aangenaam zijn om te krijgen. "Het geld dat mensen op een pamperrekening storten wordt toch ook niet alleen voor pampers gebruikt?"

De nieuwe geboortelijsten tonen hoe jonge ouders zich niet meer voor hun kinderen willen wegcijferen, gelooft Amélie Rombauts van Trendwolves. Zij schreef vorig jaar Framily, een boek over hoe millennials het klassieke gezin hertekenen. "Uit het onderzoek dat we daarvoor deden, bleek hoe complex de identiteit van millennials (mensen tussen 20 en 35 jaar oud, red.) is. Ze vinden het belangrijk om niet één maar verschillende rollen te vervullen."

Het is de 'slashgeneratie', aldus Rombauts. Een vrouw die een kind op de wereld zet, wil niet alleen mama zijn. Ze is mamaslash echtgenoteslash juffrouwslash foodie. "Veel millennials zijn verwend als kind. Er is veel geïnvesteerd in hun zelfontwikkeling: in verschillende studies en in verschillende hobby's. Ze willen dat niet allemaal opgeven wanneer ze een gezin vormen."

De hippe geboortelijst is daarvan een mooie illustratie, stelt Rombauts. Maar ze ziet ook andere voorbeelden. "Een koets was twintig jaar geleden een louter functioneel en veilig iets. Nu is het design net zo belangrijk. Een kinderwagen moet een verlengstuk zijn van de identiteit van de ouder." Idem voor speelgoed. "Dat is niet alleen educatief, maar moet ook passen in het interieur."

Tweedehands

Van Bouwel merkt ook op dat niet alleen geboortelijsten veranderen. "Huwelijkslijsten: daar zie je hetzelfde. Wie koopt nog servies of witgoed voor een koppel? Vaak vragen die ook ludieke zaken, omdat ze alles al hebben. Dan kun je een snorkelsessie of een cocktailavond tijdens hun huwelijksreis kopen of schenk je Win for Life-krasloten."

Wat volgens haar ook meespeelt, is het taboe op tweedehands dat is weggevallen. "Onze generatie is veel minder gebrand op nieuwe spullen en vindt het zinvoller om het materiaal van anderen te hergebruiken."

Daarom heeft Van Bouwel ook overwogen geen lijst te leggen. "Maar mensen komen niet graag met lege handen op bezoek. Om te voorkomen dat ik straks met twintig knuffelbeertjes zit, heb ik dan toch maar een eigen lijst gemaakt. O ja, en er is ook een bitcoinrekening (lacht)."