Direct naar artikelinhoud

De beste oplossing? Extra controles invoeren

Niet 0,0 promille alleen kan het aantal verkeersdoden doen dalen. Wel minder toogpraat en meer controles van de politie. Dat leert het buitenland.

Zweden, Nederland, Finland en Estland. In die vier landen in Europa rijden de minste bestuurders onder invloed. Toch zijn het geen landen waar de nultolerantie geldt. In Zweden en Estland geldt 0,2 promille alcohol in het bloed als bovengrens. Voor de Finnen en Nederlanders geldt 0,5 promille, zoals bij ons.

Nog een ander voorbeeld is het Verenigd Koninkrijk, waar je 0,8 promille in je bloed mag hebben, maar dat in de statistieken veel beter scoort dan België. Zowel het aantal dronken bestuurders als het aantal ongevallen ligt er lager dan bij ons, en dat terwijl de Britten niet meteen bekend staan als geheelonthouders.

De meeste Europese landen hanteren trouwens net als België een bovengrens van 0,5 promille, al dan niet met een afwijking voor professionele bestuurders, zoals vrachtwagen- of buschauffeurs. De nultolerantie wordt aangehouden in Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Roemenië, maar die landen blijven kampen met veel verkeersdoden. Mocht er een rechtstreekse link zijn tussen de promillegrens en het aantal verkeersdoden, dan zou dat veel makkelijker zijn voor alle mogelijke beleidsmakers, maar die is er dus niet.

Nultolerantie kan wel wat uithalen, menen specialisten, omdat die het voordeel van de duidelijkheid geeft. Bij nul promille kun je niet meer afwegen of een extra aperitiefje aan het begin van een driegangendiner kan. Er is geen grijze zone meer. Maar zaligmakend is het zeker niet.

Educatie

Stijn Daniels, mobiliteitsexpert van de UHasselt, wijst erop dat het collectief denken minstens even belangrijk is. Kort samengevat: minder toogpraat kan het aantal verkeersdoden doen dalen. "Het is niet omdat je morgen een ultrastrenge wet maakt dat iedereen er zich aan zal houden", stelt Daniels. "Het gaat ook om de mentaliteit in een land: de bevolking moet er echt van overtuigd zijn dat drinken en rijden niet mogen samengaan."

Vooral de Scandinavische landen zijn een voorbeeld. "Zij hebben strikte wetten en hoge boetes, maar zetten ook fors in op verkeerseducatie. In de scholen wordt er al veel aandacht aan besteed. Zo is het er echt not done om bij iemand in de auto te stappen die alcohol heeft gedronken." Dat een land lang en consequent inzet op verkeersveiligheid speelt ook mee. Zo zijn in Zweden bijvoorbeeld als sinds de jaren 90 de regels ongewijzigd.

Staten-generaal

Naast de wetten en de mentaliteit speelt uiteraard het aantal controles mee. In landen die goed presteren op het vlak van verkeersveiligheid ligt het aantal gerapporteerde controles ook hoog. In België valt dat verschil ook waar te nemen op een kleinere schaal. "Antwerpen zet altijd zwaar in op politiecontroles en communiceert er ook veel over", zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). "Dat vertaalt zich ook meteen in hun cijfers."

Op 15 december is er de staten-generaal rond verkeersveiligheid. Daarom wil federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) niet reageren op de gouverneurs die de discussie over nultolerantie hebben gelanceerd. De pakkans van dronken chauffeurs zal er aan bod komen, en Galant zal nieuwe maatregelen op zak hebben.