Direct naar artikelinhoud

Einde voor Congolese dochter van Brussels Airlines

Het verhaal van Korongo Airlines, de Congolese luchtvaartmaatschappij van Brussels Airlines, is ten einde. De oprichting van een nationale luchtvaartmaatschappij van de Democratische Republiek Congo (DRC) was de doodsteek.

Korongo Airlines, opgericht door Airbel (Brussels Airlines en George Forrest) en enkele kleinere privéaandeelhouders, werd in 2012 opgestart en bood met één toestel vluchten aan binnen Afrika.

Brussels Airlines noemt de activiteiten van het Congolese filiaal een succes. "De doelstelling van de luchtvaartmaatschappij was om een betrouwbare, comfortabele en veilige dienstverlening aan te bieden die alle internationale luchtvaartnormen respecteert en zodoende bij te dragen aan de transportontwikkeling in Congo en Afrika. Daar zijn we volledig in geslaagd."

De maatschappij was echter verlieslatend, en er waren investeringen nodig, zowel in de vloot als in het netwerk. Er liepen ook gesprekken met 'potentiële partners', maar die haakten af toen de Congolese overheid besliste een nieuwe nationale maatschappij op te starten, Congo Airways. Bovendien raakte de Boeing 737 van Korongo vorige week ernstig beschadigd "door onderhoudsproblemen van de startbaan in Mbuji Mayi".

"Rekening houdend hiermee, is de beslissing genomen om de activiteiten van de maatschappij stop te zetten", zegt Brussels Airlines. Dat gebeurde vandaag, naar aanleiding van de algemene vergadering van de aandeelhouders en het management van Korongo Airlines in de Congolese hoofdstad Kinshasa.

Brussels Airlines benadrukt nog dat "met 21 Afrikaanse bestemmingen Afrika en vooral de Democratische Republiek Congo een belangrijke rol blijven spelen" voor de maatschappij. Zo blijft de dagelijkse verbinding Brussel-Kinshasa behouden.