Direct naar artikelinhoud

Crisis of geen crisis, de Vlaming reist voort

Slaat de economische crisis toe op het Vakantiesalon Vlaanderen? Neen, integendeel. Spotgoedkope reizen of megakortingen zult u er dan ook amper aantreffen. 'We krijgen meer boekingen dan vorig jaar. De crisis, die hebben we al gehad.' Remy Amkreutz

Vergeet de Afrikaanse savanne, het Andesgebergte of de rijstvelden van China. Welkom in Zuid-Tirol, waar de lederhose nooit uit de mode is gegaan en bloedworst een delicatesse is. Hoewel het Antwerpse Vakantiesalon niet met de meest exotische bestemming van start gaat, lijkt de sfeer er meteen in te zitten. Vijftigplussers, medioren in het toerismejargon, verdringen zich om nog een laatste stuk Alpenkaas weg te graaien. Reisinformatie krijgt u hier niet alleen bij de verschillende stands, maar vooral ook bij de Bierstube. Daar slaan exposanten en bezoekers gezamenlijk halve liters Zipfer achterover.

Dat er, naast gegeten en gedronken, ook gereisd moet worden, beseft de 70-jarige Jessie Van Bellegem. "Bier en worsten zijn gezellig, maar ik wil terug naar Maloja in het zuiden van Zwitserland. Toen ik 18 was, ben ik daar nog met het ziekenfonds naartoe geweest." Terwijl ze praat, razen haar ogen van links naar rechts. "Ik heb medewerkers nu al twee keer gevraagd waar de Zwitserse stands zijn en ze sturen mij telkens naar hier. Maar hier zijn alleen Duitsland, Oostenrijk en Zuid-Tirol."

Enkele meters verderop haken een gespierde man en een jonge blondine hun armen in elkaar. Op een poster, weliswaar. Zij beloven de veelal grijzende bezoekers een droomvakantie met romantische diners en lustopwekkend eten. Exposante Gudrun Stöckl: "De meeste mensen zijn vooral geïnteresseerd om te wandelen. Die romantiek komt bij sommigen vervolgens vanzelf." Ze grijnst. "Bij anderen blijft die uit, zij concentreren zich dan meestal op hun wandeling."

Poolcirkel

Overrompelend druk is het niet. Speelt de crisis dan toch mee? "We hebben hem al gehad", zegt Stöckl. "Nu begint het juist weer aan te trekken. Het is nog steeds niet super, maar ik heb veel vertrouwen." Een gevoel dat weerklinkt bij veel van haar collega's en de afwezigheid van megakortingen verklaart. "Wij krijgen meer boekingen dan vorig jaar", verklaart Caroline De Cuyper van Toerisme Maldegem. "Met name medioren kiezen een weekend op het Vlaamse platteland als aanvulling bij hun zomervakantie. Onze koeien en paarden wekken bij de allerjongsten namelijk evenveel verwondering op als leeuwen en olifanten."

Intussen lijkt de toeloop bij traditionele bestemmingen als Spanje, Frankrijk en Italië tegen te vallen. "Dat heeft niks te maken met de portemonnee, maar alles met deze beurs. De bezoekersaantallen dalen flink, omdat veel mensen liever volgende week naar het salon in Brussel gaan", klinkt het. Iets wat ook Hans de Koning van Noors Nautisch Avontuur ondervindt. "Vandaag hebben de bezoekers niet zoveel zin om te zeilen boven de poolcirkel. Ik ben niet in paniek, want ondanks dat onze reizen al snel 2.500 euro kosten, zijn we voor de zomermaanden bijna volgeboekt."