Direct naar artikelinhoud

Bloggers buiten

Bloggers zijn niet langer welkom op de New York Fashion Week. De organisatie wil van de modeweek weer een exclusief event maken voor mensen 'die er echt toe doen' in het modewereldje. 'Het was een zoo geworden.'

Het nieuws sloeg deze week in als een bom in de blogosfeer. IMG, het bedrijf achter de Mercedes-Benz Fashion week, meldt aan The Wall Street Journal dat er 20 procent minder uitnodigingen verstuurd zullen worden voor de New Yorkse modeshows in februari. De nieuwe locaties hebben als doel om "de capaciteit voor het publiek onder controle te houden en te reduceren". En het lijkt nu al duidelijk dat vooral modebloggers eindeloos op een VIP-pasje zullen mogen wachten. "Uitnodigingen zullen opnieuw een exclusief toegangsticket worden voor echte fashion-insiders", klinkt het.

Circus

De New Yorkse modeweek werd - net als die in Parijs, Londen en Milaan - steeds meer overspoeld door bloggers en fashionista's die zich voor de gelegenheid in de opvallendste of gekste outfits wurmen en zich voor de show uitgebreid laten fotograferen door de al even veeltallige streetstylefotografen. Tel daar nog eens de honderden journalisten en celebrity's bij en je krijgt een dierentuin, zegt Catherine Bennett, vicepresident bij IMG.

Met alle gevolgen vandien voor het imago van de modeweek. Wat vroeger een chic event was voor een select clubje modejournalisten en inkopers dreigt nu uit te groeien tot een circus waar meer en meer mensen hun neus voor ophalen.

Ontwerper Oscar de la Renta stak vorig seizoen al het vuur aan de lont door bijna geen bloggers, celebrity's en it-girls meer uit te nodigen voor zijn catwalkshow. "Ik wil enkel nog de personen die er echt toe doen. En die belangrijke mensen hoeven zich geen weg te banen door de dertigduizend mensen die er rondhangen, en de tienduizend fotografen die foto's proberen te maken van mensen die eigenlijk niets te maken hebben met de kleding."

Veel gevestigde modejournalisten en belangrijke inkopers nemen het ook niet als ze plots de front row op een modeshow moeten delen met een 14-jarige zelfverklaarde fashionista/blogster, terwijl ze zelf jarenlang hebben moeten strijden voor zo'n gewild zitje op de eerste rij. Komt nog bij dat die uitgebreide fotomomenten voor de show de aandacht dreigen af te leiden van de kleding op de catwalk.

Veel designers zijn bloggers daarom tegenwoordig liever kwijt dan rijk. Redeneerden ze een paar jaar geleden nog dat je modebloggers best kon koesteren omdat ze de nodige buzz rond je merk konden creëren, dan is men er nu achter dat de meesten de verkoop niet aanzwengelen.

Omdat ze "eerder zichzelf in de kijker werken dan de kleren of het merk", zoals een designer het verwoordt. Omdat ze soms al een deal hebben gesloten en zich laten sponsoren door een ander merk. Of omdat hun volgers niet tot het meest kapitaalkrachtige publiek behoren, en die chique outfits gewoonweg niet kunnen betalen.

Kaf tussen het koren

"Als je een trendy mascara aan de man wilt brengen, is het misschien handig als iemand op haar blog daarmee uitpakt. Maar merken als Diane von Fürstenberg of Chanel hebben daar geen baat bij", vertelt Marie-Christine De Meulder, die onder meer de persrelaties van de Belgisch/Amerikaanse Diane von Fürstenberg verzorgt.

De Meulder benadrukt dat DVF nog altijd haar eigen uitnodigingenlijst samenstelt, en dat daar sowieso weinig of geen bloggers bijzitten. "Je moet daar heel selectief mee omspringen. Er zit veel kaf tussen het koren: iedereen kan een selfie maken en die online posten. Al zijn er ook bloggers die wel belangrijk zijn."

Blogster Natalie Joos, een Belgische die al jarenlang in New York woont, kan bijvoorbeeld wel op een zitje bij DVF rekenen. "Ze heeft een goede pen en een groot bereik, haalt geregeld gevestigde modebladen en is geloofwaardig en objectief. Dat is iets anders dan bloggers die gewoon foto's van zichzelf posten."