Direct naar artikelinhoud

Autosector draait weer op volle toeren

Na de sluiting van Opel Antwerpen, in januari 2010, blijven er nog drie autofabrieken over in ons land. Die presteren uitstekend. Volvo Cars Gent, Ford Genk en Audi Brussel bouwden in het eerste trimester samen 154.453 wagens, of 38 procent meer dan een jaar geleden.

De spectaculairste groeier is Audi Brussel, het voormalige VW Vorst, dat zijn trimesterproductie in een jaar zag verdrievoudigen tot 33.562 wagens. Dat heeft alles te maken met het nieuwe kleine model A1(foto), dat sinds mei exclusief in Brussel gebouwd wordt. Een jaar geleden bouwde de fabriek nog dik 10.000 auto’s van een ander model, de A3, maar nu concentreert de fabriek zich volledig op zijn nieuwe topmodel.

De toekomst van de A1 oogt rooskleurig. Audi Brussel voorziet voor het hele jaar 2011 een productie van 120.000 A1’s, tegenover 52.000 vorig jaar. Vanaf volgend jaar komt er naast de driedeursversie ook een vijfdeurs en komt het model ook op de enorme Chinese markt, waar het Duitse merk Audi erg aanslaat. De Duitse moedergroep heeft zich geëngageerd om de komende jaren nog eens 270 miljoen euro te investeren in zijn Brusselse fabriek.

Ook bij Ford in Genk stijgt de productie. Ford bouwde ongeveer 50.000 auto’s van de drie modellen Mondeo, S-Max en Galaxy(foto), goed voor een productiestijging van 14 procent, zo becijferde technologiefederatie Agoria. En ook de toekomst oogt mooi: vanaf 2013 wordt in Genk ook de Mondeo Hybride gebouwd. Door het toekomstcontract 2020 is Ford Genk ook verzekerd van de bouw van de nieuwe Mondeo, S-Max en Galaxy. In Genk werken nu zowat 4.700 mensen.

Bij Volvo Cars in Gent rolden in het eerste trimester 71.307 wagens van de band, bijna een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In Gent worden vijf modellen gebouwd waaronder de populaire modellen XC 60 en S 60(foto). Bij Volvo Cars wordt ook alles in het werk gesteld om de productie van de elektrische variant van de C30 naar Gent te halen.

Verwacht wordt dat Volvo Cars Gent de productie nog verder zal opvoeren. Door de positieve economische vooruitzichten besliste de autofabriek eerder al om in de loop van het jaar ongeveer 400 uitzendkrachten een vast contract aan te bieden. Bovendien rekruteert Volvo momenteel meer dan 200 medewerkers. Bij Volvo Cars in Gent werken ongeveer 5.000 mensen.

Vacatures in hele voertuigindustrie

Ook de twee Belgische constructeurs van vrachtwagens, Volvo Trucks Gent en Daf Trucks Westerlo, zien hun volumes fors toenemen, al zijn de volumes van voor de crisis niet terug. De busbouwers Van Hool en VDL Jonckheere doen goede zaken in verre exportmarkten, maar zien de overheidsinvesteringen voor stadsbussen in eigen land afnemen.

De activiteit van de toeleveranciers loopt gelijk met die van de assemblage. De leveringen van de toeleveranciers lagen in het eerste trimester ook meer dan 20 procent hoger in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

“De grootste uitdaging van het komende jaar is de zoektocht naar personeel”, zegt Agoria. “Zowel de constructeurs van auto’s, trucks, bussen, opleggers, aanhangwagens als de toeleveringsbedrijven hebben heel wat problemen bij het invullen van openstaande vacatures.”

De voertuigindustrie verschaft in ons land direct en indirect werk aan ongeveer 82.500 mensen.

Audi Brussel

Stijging:

Eerste trimester 2010: 10.774 auto’s geproduceerd

Eerste trimester 2011: 33.562 auto’s geproduceerd

Huidige werkgelegenheid: 2.400

Banengroei: 300 extra vaste contracten in september

Ford Genk

Stijging:

Eerste trimester 2010: 43.389 auto’s geproduceerd

Eerste trimester 2011: 49.584 auto’s geproduceerd

Huidige werkgelegenheid: 4.700

Geen bijkomende aanwervingen

Volvo Gent

Stijging:

Eerste trimester 2010: 57.773 auto’s geproduceerd

Eerste trimester 2011: 71.307 auto’s geproduceerd

Huidige werkgelegenheid: 5.000

Banengroei: nog 200 vacatures open