Direct naar artikelinhoud

'Verbied verkoop via deur aan deur'

Luminus zou via deur-aan-deurverkopers kwetsbare mensen energiecontracten laten tekenen tegen hun wil. Het Netwerk tegen Armoede klaagt de wanpraktijken aan en pleit voor een verbod.

"Ik heb een contract ondertekend dat ik eigenlijk niet wil." Samen Divers, een Oostendse armoedevereniging die mensen met een migratieachtergrond opvangt, heeft de afgelopen maanden een tiental van deze verhalen verzameld. Het gaat om mensen die thuis of in een filiaal van Mediamarkt aangesproken worden door medewerkers van energieleverancier Luminus.

"Ze werden twee maanden gratis energie beloofd zonder verdere informatie of kregen inlichtingen waarvan ze niet doorhadden dat die leidden tot een nieuw contract", stelt projectmedewerkster Karlien Colombie. De mensen in kwestie waren volgens haar helemaal niet van plan om van leverancier te veranderen. "Ze beseften niet dat ze dat met een krabbel op geel carbonpapier wel deden."

Samen Divers probeerde te helpen door contact op te nemen met Luminus en de de contracten te laten annuleren. Hoewel dat voor iedereen lukte, blijft de vereniging misnoegd. "De deur-aan-deurverkopers lijken kwetsbare mensen met een migratieachtergrond te viseren. Vaak zijn die de taal niet machtig", zegt Colombie, die het Netwerk tegen Armoede inlichtte.

Gedragscode

Ook die organisatie keurt de werkwijze af. "Luminus schendt hiermee zijn eigen gedragscode", stellen ze fors in een bericht op hun website. Die code stelt onder meer dat verkopers hun contactgegevens moeten achterlaten, zodat consumenten achteraf met vragen of informatie bij hen terechtkunnen. Die contactgegevens bleken niet verspreid te zijn.

Volgens Netwerk tegen Armoede-coördinator Frederic Vanhauwaert is het niet alleen Luminus die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. "Er duiken ook geregeld gelijkaardige verhalen op over andere leveranciers." Voorbeelden kunnen ze voorlopig niet geven, maar het Netwerk is wel volop bezig om dit te documenteren.

Twee personen konden volgens de Oostendse vereniging nog niet geholpen worden. Het gaat om een man die een factuur ontving, maar beweert geen contract te hebben ondertekend. Pogingen om een kopie van dat contract te krijgen, zouden nog niets hebben opgeleverd. Ook een man die een contract afsloot voor zijn handelszaak, heeft dat nog niet kunnen annuleren. "Blijkbaar was dat geen optie omdat er een btw-nummer aan verbonden was", zegt Colombie. Samen hebben ze zich tot de Vlaamse Ombudsdienst Energie gericht.

Respectvolle behandeling

Het Netwerk tegen Armoede ziet in de Oostendse verhalen het bewijs dat de gedragscode die nu bestaat niet afdoende is. "We vragen daarom een formeel verbod. Op die manier wordt de consument wel voldoende beschermd."

Of minister van Energie Kris Peeters (CD&V) zo'n verbod ondersteunt, is onduidelijk. De politicus was niet bereikbaar voor commentaar. Eerder dit jaar werd op zijn kabinet wel de nieuwste versie van de gedragscode voor de energiesector ondertekend. Consumentenorganisatie Test-Aankoop reageerde toen teleurgesteld, omdat de deur-aan-deurverkopen daarin volgens hen onvoldoende omkaderd bleven.

Luminus zelf betreurt dat er verhalen over wanpraktijken worden verspreid. "We hebben geen weet van klachten over deurverkopers in die bewuste periode en regio", zegt woordvoerster Anne Grandjean. Ze benadrukt dat het weinig zin heeft voor Luminus om ontevreden klanten te houden, en zegt dat het bedrijf net inzet op een respectvolle en correcte behandeling. "In onze opleidingen wordt uitgelegd dat een contract laten tekenen door mensen die de taal niet spreken of niet de leeftijd hebben dit te begrijpen, niet kan. Wie zich daar in de praktijk niet aan houdt, kan een verwittiging krijgen of zelfs ontslagen worden."