Direct naar artikelinhoud

Daar is Koning Diesel weer

Er rijden steeds meer dieselwagens rond in Vlaanderen. Ondanks de aangekondigde trendbreuk blijft de populariteit van diesel groeien. 'Het federale beleid stuurt de consument', zegt Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V).

Koning Auto rijdt opnieuw op diesel. Van de auto's die in 2012 rondreden in Vlaanderen, draaiden er 62,5 procent op diesel. Dat is een lichte stijging tegenover 2011, toen 61,6 procent op diesel reed. Dat blijkt uit cijfers van het VITO (Vlaamse instelling voor technologisch onderzoek) op basis van de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV).

De stijging is opmerkelijk. Vorig jaar kochten de Vlamingen voor het eerst in dertig jaar immers meer benzine- dan dieselwagens. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) sprak van een kentering. Maar van die ommezwaai is tot nu toe geen sprake.

Waarom blijft de dieselwagen zo populair? "De herverkoopwaarde van een dieselauto is hoger dan die van een benzinewagen", zegt Joost Kaesemans van sectorfederatie Febiac. "Ook aan de pomp is diesel nog altijd goedkoper." Terwijl de kloof tussen de aankoopprijs steeds kleiner wordt, een dieselwagen blijft traditioneel wel duurder dan een benzineauto.

Zelf wijst Schauvliege naar de fiscaliteit rond bedrijfswagens, een federale bevoegdheid. Die is nog altijd voor een stuk afhankelijk van de CO2-uitstoot van een wagen. Op die manier blijft het aantrekkelijk om dieselwagens aan te kopen.

"Het federale beleid kan het consumentengedrag sturen. Het is daarom erg belangrijk dat dat wordt opgenomen in de volgende regeerakkoorden", zegt Schauvliege.

Ommezwaai blijft uit

De Vlaamse regering keurde vorig jaar het luchtkwaliteitsplan voor stikstofdioxide (NO2) goed. Dat bevat onder andere een streefdoel voor het maximale aantal dieselwagens: 61,1 procent. Als Vlaanderen die doelstelling wil halen, heeft het nog een lange weg te gaan.

"Schauvliege spreekt van een ommezwaai richting benzine, maar daar is geen sprake van", zegt Vlaams Parlementslid Hermes Sanctorum (Groen). Volgens hem "organiseert" de Vlaamse regering grootschalige luchtverontreiniging. "In plaats van het aantal auto's terug te dringen, lanceert ze steeds meer grote infrastructuurprojecten. Het tij is nog lang niet gekeerd."