Direct naar artikelinhoud

Kledingketen H&M excuseert zich voor 'kankerverwekkende' reclame

Kankerexperts geven de kledingketen H&M stevig de wind van voren. Hun posters met een zeer gebruind model zouden aanzetten tot overdadig zonnen en dus tot huidkanker.

Marianne Nerinckx van H&M België benadrukt dat de reclame niet de bedoeling had om te shockeren of om verkeerd zonnebaden te stimuleren. "Wij willen gewoon onze collectie promoten. De bikini's hebben felle kleuren, dat komt beter uit op donkere huid."

Dokter Thomas Maselis, oprichter van de internationale organisatie voor huidkankerpreventie Euromelanoma, is niet te vinden voor de H&M-campagne: "Het is een fout signaal dat mensen fel gebruind op de catwalk of in de boekjes staan."

Erwin De Clerck van de Vlaamse Liga tegen Kanker is voorzichtiger. Hij vraagt zich af of het nuttig is om alle pijlen op H&M te richten. "Er is zeker een verband tussen uv-straling en huidkanker, maar mensen willen gewoon graag bruin zijn. Je kan reclame bestrijden, maar het grootste probleem is dat mensen zich niet beschermen. Voor een volledige 'block' moet je per dag bijna een volledige tube zonnecrème gebruiken. Dat doet niemand." De focus moet volgens hem vooral liggen op voorlichting.

Mensen moeten hun gezond verstand gebruiken, beaamt Maselis. "In Scandinavi-sche landen, bijvoorbeeld, zie je het aantal huidkankers almaar stijgen. Zij zitten bij wijze van spreken een jaar lang in hun iglo en gaan dan twee weken in de felle zon liggen. Met wat gezond verstand kunnen veel kankers vermeden worden."

De zon volledig mijden is niet de oplossing. "We moeten ook niet té bleek zijn, we hebben de zon nodig voor onze dosis vitamine D", waarschuwt Maselis.