Direct naar artikelinhoud

Flitsmarathon klist maar weinig snelheidsduivels

Ruim 15.000 gekliste bestuurders, of net geen 4 procent van het aantal gecontroleerde voertuigen. In relatieve cijfers oogt de balans van de flitsmarathon mager. Al zijn kenners het eens: nuttig is de grootschalige snelheidsactie wel degelijk geweest.

De veelbesproken flitsmarathon is voorbij. Na een dag, nacht en ochtend van geflits door 500 mobiele camera's in 131 politiezones is de balans opgemaakt. Precies 15.615 automobilisten zijn geflitst. Ofwel 3,9 procent van de in totaal 398.485 gecontroleerde voertuigen.

In relatieve cijfers oogt de balans van de grootscheepse snelheidsactie daarmee bijzonder mager. De vuistregel wil immers dat 85 procent van de bestuurders zich doorgaans aan de snelheidsregels houdt. Wegen we de 4 procent van de flitsmarathon daartegen af, dan blijkt dat ruimschoots meer automobilisten zich braver hebben gedragen dan anders.

Escapisme

Een tendens die ook de federale wegpolitie opmerkt in haar cijfers, apart van het algemene resultaat. "Tijdens de actie kliste zij 2,1 procent van de gecontroleerde voertuigen voor overdreven snelheid. Doorgaans is dat 4,9 procent", zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), samen met de federale en lokale politie initiatiefnemer van de marathon.

Verkeersexpert Dirk Lauwers (UGent): "Op Facebook en andere media werd veel informatie gedeeld over de positie van de flitspalen. Dat getuigt van een soort escapisme. Men probeert er toch telkens onderuit te geraken. Anderzijds is het algemeen beeld wel dat het verkeer tijdens de marathon veel rustiger was, en er trager werd gereden. Bestuurders waren er beducht voor dat er nagenoeg overal controle mogelijk was."

Donderdag ging het inderdaad gezapig over de Belgische wegen, een teneur die ook verscheidene lokale politiezones opmerkten.

Bij het eindigen van de actie gisterochtend om zes uur veranderde echter het beeld. Het gaspedaal werd weer ingedrukt, en autominnend België verviel in aloude rijgewoonten. Reden voor de politie om vrijdag verder te flitsen? "Het was alleszins geen richtlijn", klinkt het bij de federale politie. "Voor ons duurde de actie tot 6 uur. Al is het mogelijk dat lokale zones ook na de actie voort hebben geflitst."

Toch nuttig

Toch zijn kenners unaniem: de flitsmarathon heeft zijn nut bewezen. "De actie geeft aan dat mensen hun gedrag aanpassen als de stok er is", bevestigt Lauwers. "Voor veel mensen is overdreven snelheid nog steeds een bekommernis, zeker als het in de eigen woonbuurt gebeurt."

Wel is het oppassen geblazen met zulke breed aangekondigde, eenmalige acties. "Daar komt snel sleet op als de subjectieve pakkans opnieuw lager is", zegt de verkeersexpert. Om de verkeersveiligheid in België te verhogen is dan ook meer nodig dan een grootscheepse actie, meent hij. "En zelfs al respecteren bestuurders de huidige snelheidslimieten. Dan nog liggen die heel hoog in vergelijking met de buurlanden, net zoals het ongevalrisico."

Politie en BIVV lieten al weten dat de actie wat hen betreft voor herhaling vatbaar is. "Al gaan we eerst grondig evalueren en eventuele pijnpunten verbeteren", besluit Genoe.