Direct naar artikelinhoud

Financiële kater door Hollands falen

In schril contrast met de Belgische euforie staat de Nederlandse tristesse. Na een bedroevende campagne moeten onze noorderburen een bittere pil slikken: voor het eerst in 32 jaar staat het Nederlands elftal niet op het EK. Dat betekent dat ook de gebruikelijke oranjegekte deze zomer zal uitblijven. De Belgen zullen massaal voetbalgadgets kopen, de Nederlanders niet: supermarkten zullen zo ongeveer 60 miljoen euro aan extra inkomsten mislopen, berekende Trouw, dat de hoop op kwalificatie al langer had opgegeven, enkele weken geleden al.

Ook naar reclame-inkomsten kunnen de supermarkten fluiten. "Je wilt als fan niet ongevraagd worden herinnerd aan het falen van je team", klinkt het in de Nederlandse krant. "Dat kan zelfs averechts werken." "Voor de STER - de stichting die de reclame op de Nederlandse openbare omroep verzorgt - is dit een ramp", zegt sporteconoom Trudo Dejonghe. "Toen België zich niet kwalificeerde voor Euro 2008 was dat bijvoorbeeld ook slecht nieuws voor VT4, dat destijds over de uitzendrechten beschikte."

Maar in het Algemeen Dagblad, dat het EK relativerend "maar een spelletje" noemt, wordt er naar de positieve effecten voor de economie gekeken. "Wie spaart daarmee geld uit? U en ik! En wat doen we daarmee? Leuke dingen!", schrijft de krant, die meteen ook de voordelen voor onze Rode Duivels beklemtoont. "Een EK zonder Nederland is de kans om ongegeneerd voor een ander land te juichen. België bijvoorbeeld, met zijn team om van te watertanden."