Direct naar artikelinhoud

Honderden jobs weg door geruzie luchthavens

Na aanhoudend geruzie tussen de luchthavens van Luik en Brussel verhuist Ethiopian Airlines zijn cargoactiviteiten van Brussels Airport naar het Nederlandse Maastricht. Volgens Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, gaan honderden jobs verloren.

Ethiopian Airlines heeft - helaas voor België - de knoop doorgehakt. Terwijl minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) nog volop gesprekken aan het voeren was, besliste de Afrikaanse vliegtuigmaatschappij om per 1 november te verhuizen naar Maastricht. De beslissing komt er na een fel en aanslepend dispuut tussen de luchthavens van Zaventem en Bierset (Luik).

Ethiopian Airlines vliegt vanuit Brussel voor pakjesbedrijf DHL. Koerierbedrijf TNT, de belangrijkste klant van Bierset, vliegt naar dezelfde lucratieve bestemmingen. Galant liet twee maanden geleden weten dat ze de federale regering zou voorstellen om de trafiekrechten van Ethiopian Airlines niet te vernieuwen, omdat het de activiteiten de Luikse luchthaven zouden schaden. De Ethiopische vliegmaatschappij beslist daarom haar activiteiten naar Maastricht over te hevelen.

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, reageerde op Twitter teleurgesteld op de beslissing. "We betreuren dat een belangrijke cargomaatschappij zoals Ethiopian Airlines Brussels Airport verlaat voor Maastricht. Honderden jobs gaan verloren in België."

Ook minister van Mobiliteit Jacqueline Galant noemt de beslissing van Ethiopian "een spijtige zaak". Volgens de minister waren de gesprekken om de cargovluchten ook in november nog te laten plaatsvinden in Brussel nog volop bezig. "Spijtig genoeg heeft Ethiopian die gesprekken niet afgewacht om een beslissing te nemen." De minister verlengde de trafiekrechten van Ethiopian Airlines, dat per week vijf vluchten uitvoert vanuit Brussel, telkens met een maand. Voor november werd nog een beslissing verwacht.

Vanaf 1 november verhuist Ethiopian Airlines zijn cargovluchten naar de regionale luchthaven van Maastricht, waar het van start zou gaan met negen vluchten per week, zo meldt persagentschap Belga.

Vlaams minister van Mobiliteit en Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) reageerde scherp op het verdwijnen van Ethiopian. "Brussel verliest enkele honderden jobs, terwijl de luchthaven van Luik niets wint. Maastricht is de lachende derde. Het is onbegrijpelijk dat men van buitenaf de economische groei van Brussels Airport steeds meer stokken in de wielen steekt. Als het over lusten gaat, wordt onze luchthaven omarmd als 'Bruxelles-National'. Gaat het over al de rest is het plots weer Zaventem, de Vlaamse luchthaven. Die tweeslachtigheid moet stoppen."