Direct naar artikelinhoud

En de ware winnaar is: VTM

Vanavond beslechten Koen Wauters en Tom Waes hun historische strijd om de kijker met de finale van de eerste Vlaamse netover-schrijdende tv-reeks. De werkelijke winnaar is al langer bekend: VTM, die het hondstrouwe Eén-publiek bij haar favoriete station kon loswrikken.

Dit is een berekende gok: nooit keken er meer mensen naar een VTM-programma dan vanavond. Het vorige kijkcijferrecord uit 2009 (Mijn Restaurant!) sneuvelde al bij de zesde uitzending van Wauters vs. Waes. Toen stemden op het piekmoment 1,67 miljoen mensen af op VTM om de presentatoren tijdens een dropping in Albanië aan het werk te zien. Enkel Wittekerke deed het in 1998 beter. Samen trekken de zenders zo'n twee miljoen kijkers.

Vanavond wordt bekendgemaakt of Koen Wauters zijn tegenstander aftroeft met twee punten. Ofwel beent Tom Waes hem bij en kunnen de zelfverklaarde 'vrienden voor het leven' eindelijk hun gelijke in elkaar erkennen.

Want Wauters die vindt dat hij ook kan wat Waes doet (en beter), daar ligt de kiem van de historische samenwerking tussen Eén en VTM. We schrijven 2012 en Koen Wauters kijkt met knarsende tanden naar de capriolen van Tom - testosteron - Waes op Eén. Zoiets wil ik ook, laat hij toenmalig programmadirecteur Jan Segers weten. Die laat een ballonnetje op bij Operatie Koekoek, een productiehuis dat verbonden is aan de Medialaan. "Koen was de jongen op de showtrap, hé", zegt regisseur Eddie Gregoor. "Hij wilde tonen dat hij meer in zijn mars heeft." Gregoor verbindt A met B en belt naar Waes. Die is meteen verkocht.

Vijand

Maandenlang wordt het voorstel tot in de puntjes uitgewerkt. Jean Philip De Tender, netmanager bij Eén, krijgt een vage uitnodiging voor 'een gesprek' over 'een programma' met De Mensen. Hij knippert even met zijn ogen als hij naast Raf Uten (De Mensen), Tom Waes en Eddie Gregoor ook Koen Wauters herkent. Wauters en Waes doen de plannen zelf uit de doeken. Een uur later wordt dat trucje nog eens overgedaan aan de Medialaan.

Naast twee top-BV's en twee productiehuizen die de samenwerking zien zitten krijgt Wauters vs. Waes nog een duwtje in de rug in de vorm van een gemeenschappelijke vijand. De Vijver presenteert in dezelfde periode de overname en herlancering van VIER en VIJF.

Zowel VTM als Eén ontkennen dat de samenwerking een strategische beslissing is. "We zijn vertrokken van een sterk idee en met veel vertrouwen in de programmamakers", zegt De Tender. "De 'ja' kwam snel, de rest zijn details."

Het zendschema is zo'n 'detail'. De initiatiefnemers dromen van zondagavond-tv. Het wordt maandagavond. "Achteraf gezien een goede keuze", zegt Eddie Gregoor. Zondagavond blijft van Eén (In Vlaamse velden), op vrijdag is VTM koning (The Voice). Afspraak is dat het programma groot mag worden op maandagavond bij Eén, om na vijf afleveringen naar VTM te verkassen. VTM kan dankzij de VRT de trouwe Eén-kijker kennis laten maken met frisse en vernieuwende fictie. Zo functioneert Wauters vs. Waes als prima locomotief voor Cordon, dat bij de aanvang 900.000 kijkers trok.

Troostprijs

VIER staat er bij en kijkt ernaar. Grote baas Wouter Vandenhaute ventileert zijn woede binnenskamers en op recepties. Een troostprijs valt in de vorm van een televisiester voor Otto-Jan Ham die in De ideale wereld het programma met succes persifleert. SBS België-woordvoerder Kristof Demasure: "De kijker heeft beslist en aan kibbelende zenders heeft hij niets. Wij reiken nu de hand. Want een Netflix of YouTube komt in Vlaanderen niet investeren. Als we niet nadenken over manieren om samen te werken, kunnen we binnen vijf jaar de boeken toe doen en nostalgisch terugdenken aan de tijden dat dit nog kon."