Direct naar artikelinhoud

Microsoft verrast concurrenten met eigen tablet

Microsoft heeft zijn Surface gepresenteerd, een tablet-computer die op het nog te lanceren systeem Windows 8 zal draaien. Ondanks de geruchten, blijft het een verrassing omdat andere hardwaremakers Windows 8 zagen als een manier om eindelijk door te breken op de door Apple en Samsung gedomineerde tabletmarkt. Die fabrikanten rijdt Microsoft nu tegen de kar.

De Surface-tablet komt, op een nog nader te bepalen moment en aan een nog niet gecommuniceerde prijs, in twee modellen. Een ervan zal op gewone consumenten gericht zijn en op een vermagerde versie van Microsofts besturingssysteem Windows draaien. Het andere is bedoeld voor professionele gebruikers en zal Windows 8 hebben, de nieuwe versie van Microsofts icoonsoftware die dit najaar tegelijkertijd voor pc's en mobiele toestellen als smartphones en tablets zal worden gelanceerd.

Voor pc-gebruikers zal Windows 8 een radicale ommezwaai betekenen. Het kan, net als zijn voorgangers, gewoon met muis en toetsenbord worden bediend, maar die klassieke besturing zit achter een eerste scherm dat hetzelfde is als in de smartphone- en tabletversie, en dat werkt met 'tegeltjes' waarin inhoud gebundeld zit, en downloadbare apps. De Surface-tablets daarentegen houden dan weer de kerk in het midden: er komt een beschermende hoes bij die meteen ook dienst doet als aanraakpad en toetsenbord (en blauw begint te schijnen als het toestel wordt aangezet), zodat de tablets meteen kunnen worden omgetoverd tot een soort laptop. Bij één versie zit ook een volwaardig toetsenbord. Bovendien krijgen de toestellen een stylus-pennetje mee, een kleinood dat jarenlang werd meegeleverd met de allereerste toestellen die een aanraakscherm hadden, maar met de echte opkomst van de smartphone en de tablet achterwege werd gelaten.

Het is meteen een eerste punt van kritiek dat de toestellen wereldwijd kregen: Microsoft probeert de nieuwe wereld van de tablets toch weer in zijn oude pc-centrische plaatje te wringen. "In theorie leveren ze het beste van twee werelden", zegt analist Jan Dawson van het Britse marktstudiebureau Ovum. "Maar in realiteit lijkt het eerder op een vreselijke mix van de twee werelden, die de consument eerder zal verwarren."

Handdoek in de ring

Een andere tegenwerping is dat Microsoft hiermee zijn hardwarepartners zal schofferen. De tabletmarkt wordt aangevoerd door fabrikanten Apple (met zijn iPad) en Samsung (met zijn Galaxy- en Note-tablets), na een bitse strijd waarin vorig jaar heel wat andere prospectieve tabletfabrikanten de handdoek in de ring hebben moeten gooien. Met de nakende lancering van Windows 8 in het verschiet, zagen klassieke pc-fabrikanten als Dell, Lenovo en HP eindelijk hun kans schoon om ook een stukje van de tabletmarkt in handen te krijgen. Die plannen worden nu gedwarsboomd door Microsoft zelf, dat normaal gezien zijn handen van de hardware afhoudt. "Met Windows 8 wilden we geen enkel domein ongedekt houden", opperde Microsoft-topman Steve Ballmer daarover tijdens de voorstelling van de tablet.