Direct naar artikelinhoud

Diesel en stookolie worden goedkoper

Vandaag daalt de prijs van diesel aan de pomp. Ook stookolie wordt goedkoper. Na de forse prijsstijgingen van eerder dit jaar kan de consument weer op adem komen.

De maximumprijs van diesel daalt vandaag onder 1,5 euro per liter. Het is de eerste keer dat dit gebeurt sinds eind januari. Ook stookolie wordt vandaag goedkoper en daalt tot het laagste niveau van dit jaar, zo blijkt uit gegevens van het ministerie van Economische Zaken. Vele gezinnen zullen het nieuws meer dan verwelkomen. Door de stijging van de olieprijzen hadden vele het de voorbije maanden moeilijk. Vooral gezinnen die vaak met de auto rijden, voelden in het voorjaar hun koopkracht aan de pomp letterlijk wegvloeien.

Diesel bereikte halverwege maart een recordprijs van 1,579 euro per liter. De maximumprijs van benzine 95 piekte begin april op 1,804 euro per liter. Sindsdien zijn de prijzen naar beneden gegaan. Diesel staat met een maximumprijs van 1,467 euro per liter vanaf vandaag 7 procent onder zijn record. De benzineprijs ging 5 procent lager. Ook de prijs van stookolie daalt gevoelig. De maximumprijs duikt vandaag onder de grens van 85 cent per liter, bij bestellingen van minstens 2.000 liter. Daarmee zit huisbrandolie ruim tien cent onder de recordprijs van mei 2008.

"Ik verwacht dat de komende dagen ook andere petroleumproducten in prijs zullen dalen", zegt Johan Mattart van brandstoffenfederatie Brafco. Maar of daarna nog veel prijsdalingen zullen volgen? Daarvoor durft Mattart zijn hand niet in het vuur te steken. De consument houdt het best de koers van de dollar in de gaten. Olieprijzen noteren in dollar. De koers van de Amerikaanse munt is de voorbije weken gestegen. De sterkere dollar doet de daling van de olieprijs voor een stuk teniet. "De prijsdalingen zouden voor de consument groter zijn als de euro sterker had gestaan", aldus Mattart.

Brussels Airlines geeft de consument weinig hoop dat de ticketprijs in de nabije toekomst zal verlagen. "Voorlopig zien we geen enkel effect van de daling van de olieprijzen op de kosten voor onze kerosine", zegt woordvoerster Wencke Lemmes-Pireaux. "De dollar neutraliseert de daling van de olieprijzen."

Misschien komt er op langere termijn een prijsdaling op vluchten van Brussels Airlines, maar dan moet de olieprijs nog verder dalen en mag de dollar niet verder stijgen. De brandstoftoeslagen van 45 euro voor vluchten binnen Europa en van 145 euro voor langeafstandsvluchten blijven bij Brussels Airlines onverminderd van kracht.

Tijdelijk

Johan Braem, energiespecialist bij vermogensbeheerder Econopolis, geeft de consument wel hoop. Hij houdt een verdere daling van de olieprijzen op de internationale markt zeker voor mogelijk, nu de prijs van een vat Brentolie uit de Noordzee onder 100 dollar is gezakt. "Er kan nog makkelijk tien dollar van de prijs af. Een paniekreactie is niet uitgesloten, waardoor de prijs nog sterker naar beneden kan", zegt hij.

"Als alles blijft zoals het is, dan kan de dalende trend nog voortduren en kan onze economie weer wat op adem komen", bevestigt Bernard Claeys van de Belgische Petroleumfederatie. "Maar als morgen een conflict uitbreekt in Iran en een van de grootmachten Syrië binnenvalt, liggen de kaarten meteen anders."

De dalende trend is sowieso een verhaal van de korte termijn, zeggen de specialisten. Hoe dat komt? Het tijdperk van goedkope olie is voorbij. Gaat de olieprijs te laag, dan is het niet langer rendabel om diep op zee naar olie te boren. En OPEC, het kartel van olieproducerende landen, speelt ook nog altijd mee. OPEC mikt op een olieprijs van 90 tot 100 dollar per vat. Gaat de olieprijs lager, dan draait OPEC de oliekraan dicht.

Voor het overige is het wachten op een heropleving van de wereldeconomie. Als die opnieuw op hoger toerental draait, schiet de olieprijs zo de hoogte in.