Direct naar artikelinhoud

Havenbedrijf Antwerpen ontkent akkoord met rederij MSC

MSC, de rederij die goed is voor 60 à 70 procent van de totale containeroverslag in de haven van Antwerpen, zou vorige week een akkoord hebben getekend met het Antwerpse Havenbedrijf om er zich nog steviger te verankeren. Maar dat zou niet vrijgegeven worden zolang de staking van de loodsen aan de gang was, om zo de druk te kunnen opvoeren dat de rederij andere oorden zou opzoeken.

Er wordt een aardig potje gegokt rond de aanwezigheid van MSC en haar activiteiten in de haven van Antwerpen. Volgens sommige mediaberichten zou het dreigement van MSC als zou ze haar activiteiten in Antwerpen herzien een mooi staaltje blufpoker zijn. Er is zelfs sprake van een akkoord voor een uitbreiding van de activiteiten. Het Havenbedrijf ontkent met klem. "Er is nog geen principieel akkoord tussen de Zwitsers-Italiaanse rederij MSC en het Antwerpse Havenbedrijf om zich nog steviger te verankeren. Het Havenbedrijf is wel op de hoogte dat er gesprekken lopen tussen MSC en (de Singaporese goederenafhandelaar, LID) PSA en hoopt dat die kunnen worden afgerond. Voor zover bekend is dat nog niet het geval", luidt het.

Volgens onze informatie zouden die gesprekken betrekking hebben op het gebruik van het Deurganckdok. MSC werkt nu via de terminal aan het Delwaidedok. Daar kunnen de grootste schepen niet op volle diepte aanleggen, en is de terminal bovendien overbenut. Een (gedeeltelijke) uitwijking naar het Deurganckdok zou soelaas kunnen bieden, en dat zou de inzet zijn van de gesprekken met PSA. Die zouden positief verlopen. Maar niemand wou dat officieel bevestigen. Ook MSC gaf niet thuis voor enig commentaar. In een schrijven aan haar klanten beklemtoonde ze wel dat ze graag zo snel mogelijk weer naar business as usual wou voor haar activiteiten in Antwerpen.

De rederij MSC is goed voor zo'n 60 à 70 procent van de totale containeroverslag in de haven. Wekelijks doen zowat 70 containerschepen van de rederij de Antwerpse haven aan. Tijdens de stakingsacties werden tal van schepen omgeleid naar de haven van Rotterdam. Vorige week sloot MSC alvast een akkoord met Rotterdam waarbij ze de haven opneemt als extra aanloophaven in zijn trans-Atlantische dienst.