Direct naar artikelinhoud

Vlaamse 'sjarel' zegt wat president moet doen

Als regisseur van The Fall en The Bridge kan Jakob Verbruggen (34) al een behoorlijk indrukwekkend cv voorleggen. Maar het is nog niets vergeleken bij een regisseursstoeltje op de set van House of Cards. Hoe heeft de Antwerpenaar dat klaargespeeld?

"Niet slecht voor een topsjarel die vroeger op het RITS onder zijn voeten kreeg van een minkukel die hem op zeer hautaine manier terugfloot na een acteursoefening. Beste Jakob, dikke proficiat en een welgemeende fuck you aan al die betweters!"

Met die Facebook-post reageerde acteur Marc Van Eeghem gisteren op het nieuws dat de Antwerpse regisseur Jakob Verbruggen de laatste twee afleveringen van het vierde seizoen van House of Cards mag inblikken. Veel verder kun je het niet schoppen in de internationale televisiewereld: de Netflix-serie rond de scrupuleuze politicus Frank Underwood is een hit over de hele wereld.

Om die baan te krijgen, heb je twee dingen nodig: talent en ondernemerschap. Twee eigenschappen die Jakob Verbruggen al vroeg in zijn carrière wist te benutten. "Al bij Snapshot, de kortfilm waarmee hij zijn eindexamen aan het RITS aflegde, was het duidelijk dat Jakob een uitzonderlijk talent had", herinnert regisseur Jan Verheyen zich. "Die film, gebaseerd op een verhaal van de Engelse auteur Anthony Horowitz, stond als een huis. Maar wat ook veel zegt, is dat hij als 20-jarige filmstudent naar Londen trok om Horowitz persoonlijk te gaan overtuigen hem de rechten op dat verhaal te verkopen."

Als regieassistent bij ervaren rotten als Erik Van Looy en Jan Verheyen verkreeg Verbruggen een post als regisseur van twee episodes van de politiereeks Vermist. "Een jonge gast met enorm veel goesting", vertelt Vermist-scenarist en -producent Philippe De Schepper. "Als het moest, wilde hij zelfs voor de helft de prijs werken. Wat we overigens niet gedaan hebben."

Verbruggen is zijn geld waard geweest: hij regisseerde maar twee episodes, maar die lieten indruk na. De Schepper: "Je herkent die afleveringen meteen. Hij denkt echt in beelden: hij is minder geïnteresseerd in het scenario, focust zich graag puur op de regie."

Meteen ook de reden waarom Verbruggen in het buitenland hoge ogen gooit, denkt De Schepper. "Zijn beeldtaal kan moeiteloos naast die van grote internationale namen staan."

Na Vermist volgde Code 37, een reeks die voor de nodige internationale belangstelling zorgde. Verbruggen greep zijn kans en trok eerst naar de BBC om The Fall te maken, en later naar Amerika, waar hij twee episodes van de misdaadreeks The Bridge, over een moordzaak aan de Amerikaans-Mexicaanse grens, inblikte.

Tussendoor keerde Verbruggen nog even terug naar België voor Ontspoord, maar die reeks is er uiteindelijk nooit gekomen. "Het was al snel duidelijk dat Jakob niet zomaar zou terugkeren", legt De Schepper uit. "Hij wilde in het buitenland werken, en daar moet je voortdurend beschikbaar zijn als je kansen wilt grijpen."

'Gedegen acteursregisseur'

En dat heeft Verbruggen nu met beide handen gedaan, volgens Verheyen. "Dit is wat Jakob wil. Hij en zo'n reeks, dat is een match made in heaven. hij is ook niet bang om 'binnen' de lijntjes te kleuren. Dat bedoel ik niet negatief: hij beschikt over het nodige vakmanschap om met zo'n cast en crew de toon van die reeks aan te houden."

Die cast bestaat onder anderen uit sterren als Kevin Spacey en Robin Wright. Maar Verbruggen is een gedegen acteursregisseur, volgens Hans de Munter, die met hem samenwerkte in Snapshot,Vermist en Code 37. "Hij is heel innemend: hij heeft respect voor je eigen inbreng, maar tegelijk houdt hij de touwtjes in handen en weet hij heel goed wat hij wil."

Ook Verheyen heeft er een goed oog in. "Met The Fall heeft hij al bewezen dat hij zo'n prestigieuze reeks aankan, en dat hij grote namen als Gillian Armstrong (vooral bekend uit The X-Files, EWC) kan regisseren."

Hoe dan ook is iedereen het over eens dat House of Cards een stevige kolf naar Verbruggens hand is. "Als je hem de nodige middelen geeft, levert hij heel mooi werk met een geweldige production value af", is de ervaring van De Schepper. Perfect voor een reeks als House of Cards dus, want volgens Verheyen is dat zowat het hoogste dat je in de VS kunt bereiken vandaag. "Er zijn zelfs maar weinig films met zo'n status en zoveel impact."