Direct naar artikelinhoud

Elektrische wagen redt Audi Brussel

De beslissing is gevallen: de fabriek van Audi Brussel haalt de productie van de volledig elektrische terreinwagen Q6 E-tron binnen. Dat heeft deze krant uit welingelichte bron vernomen.

Audi investeert fors in zijn fabriek in Brussel. De beslissing daarover is gevallen in het hoofdkwartier in het Duitse Ingolstadt. Vanaf 2018 krijgt de fabriek in Vorst de volledig elektrische terreinwagen Q6 E-tron toegewezen, waarmee Audi de concurrentie wil aangaan met Tesla.

Het nieuws over de productie van de terreinwagen viel te horen in de marge van de wereldondernemingsraad van Volkswagen die vorige week plaatsvond. Deze week zit de autofabrikant rond de tafel met de Belgische regering. Een officiële mededeling laat nog even op zich wachten, maar volgt mogelijk nog deze maand.

De vakbonden reageren heel positief. "We zijn enorm blij met de komst van de wagen. Elektrische auto's zijn de toekomst, en voor Brussel ziet het er heel goed uit", zegt Edwin De Clercq van de socialistische vakbond ABVV, die het nieuws bevestigt. "Ook de batterij zal in Brussel worden geproduceerd."

Het was al langer duidelijk dat de productie van de A1 niet in Brussel zou blijven. Wellicht verhuist de productie ervan naar een Spaans filiaal van moederbedrijf Volkswagen. De federale regering werkte daarop een steunpakket ter waarde van 100 miljoen euro uit om het nieuwe elektrische model van Audi naar de fabriek in Vorst te halen. Die inspanningen lijken hun vruchten te hebben afgeworpen, want België kreeg concurrentie van lageloonlanden Spanje en Hongarije.

Of Volkswagen effectief ruim 600 miljoen euro zal investeren in Vorst, het bedrag dat eerder werd vermeld bij de mogelijke komst van de SUV, moet nog blijken. Toch zal dat wellicht het geval zijn. Dat Audi fors zal investeren, staat vast: de autobouwer zal namelijk een gestandaardiseerd model maken voor elektrische wagens, die per laadbeurt 250 à 500 kilometer zullen kunnen afleggen.

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) benadrukte eerder al het belang van de investering bij Audi Brussel. "Het gaat om tweeduizend jobs en indirect nog eens zesduizend banen. Eens het prototype in Vorst wordt ontwikkeld, biedt dat enorme perspectieven voor productie en de ontwikkeling van verdere knowhow. Met een investering van deze omvang zijn we zo goed als zeker voor lange tijd vertrokken. En dan praat ik nog niet over mogelijke spin-offs."

Welke gevolgen de komst van de elektrische terreinwagen precies zal hebben op de tewerkstelling in Vorst is toch niet helemaal duidelijk, zegt De Clercq. "Audi Brussel zal bepaalde taken die nu zijn uitbesteed, terug naar zich toe trekken." Bij Audi Brussel was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.

Dieselgate

Nog op de wereldondernemingsraad raakte bekend dat moederonderneming Volkswagen de helft van zijn investeringen annuleert als gevolg van Dieselgate. Het bedrijf verklaarde gisteren dat het zijn investeringen met 1 miljard euro per jaar terugschroeft.

"We zijn blij dat Brussel gespaard blijft van de gevolgen van Dieselgate. De werknemers in Vorst begonnen zich daarover zorgen te maken, maar dat blijkt niet nodig. Voor het bedrijf is de schade dramatisch", weet De Clercq.