Direct naar artikelinhoud

Lady Gaga's ontwerper wordt creatief directeur van Diesel

Dieselbaas Renzo Rosso stelt Italiaans-Japanse Nicola Formichetti aan als creatief directeur van zijn merk. Formichetti krijgt de verantwoordelijkheid over alle activiteiten van het bedrijf, van de kleding, communicatie, marketing tot zelfs de inrichting van de winkels.

"Ik heb eindelijk iemand gevonden die even gek is als ik", verklaarde 57-jarige Rosso aan vakblad Women's Wear Daily. "Nu kan ik met vakantie." Formichetti is 35 jaar en geen onbekende in modeland. Eerder deze week kondigde de stylist en moderedacteur zijn vertrek aan als creatief directeur bij Thierry Mugler, een modehuis dat onder zijn impuls tot MUGLER werd omgedoopt. Voor die droomjob werkte hij bij The House of Gaga, een groep designers en kunstenaars die de kostuums, decorstukken en make-up van de popster bedenken.

Formichetti is een kind van een Japanse stewardess en een Italiaanse piloot. Hij pendelde tijdens zijn kindertijd tussen Tokio en Rome, maar ging architectuur studeren in Londen.

Een redactrice van Dazed & Confused pikte hem op en zo rolde hij in de mediawereld binnen. Hij werkte voor bladen als Another Magazine en ID, enal snel schoven modehuizen - Dolce & Gabbana, Nike, Prada, Topman en H&M - aan om met hem samen te werken.

De aanwerving van deze creatief directeur geeft Dieselbaas Rosso de tijd om zich met zijn steeds groeiende imperium bezig te houden. Naast Diesel, dat hij zelf uit de grond stampte, horen ook het van oorsprong Belgische Maison Martin Margiela, het Nederlandse Viktor & Rolf en een groot aandeel van Marni tot zijn portefeuille.