Direct naar artikelinhoud

Rotterdams museum twijfelt aan eigen 'Rembrandt'

In 2010 kwam Rembrandtspecialist Ernst van de Wetering tot de conclusie dat het schilderij Tobit en Anna in het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen toch een authentieke Rembrandt was. Jeroen Giltaij, conservator van het museum, uitte in het televisieprogramma De wereld draait door echter zijn twijfels over de nieuwe toeschrijving. In een kleine presentatie geeft het museum vanaf 24 maart inzicht in de discussie.

Van de Wetering meent dat het schilderij, in tegenstelling tot wat eerder gedacht werd, gemaakt is door de meester zelf. Zijn argumentatie is gebaseerd op het gebruik van het licht in het schilderij. Op een röntgenfoto is te zien dat de schilder eerst andere ideeën had met het licht, maar één en ander heeft aangepast. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt voorts dat hij zijn handtekening in dezelfde tijd plaatste als de verf van het schilderij.

Jeroen Giltaij is daarentegen van mening dat Rembrandt nooit over een al gebruikt paneel zou schilderen. Daarenboven staat het raam open terwijl het vuur brandt: een onnauwkeurigheid die Rembrandt zelf nooit zou maken. De conservator heeft ook kritiek op de grofheid waarmee de handen van Anna zijn geschilderd.

Museum Boijmans Van Beuningen heeft drie bewezen schilderijen en 36 tekeningen van Rembrandt in de collectie.