Direct naar artikelinhoud

Werkruimte op maat

Drie creatieve bedrijven werken in drie verschillende omgevingen die één ding gemeen hebben: goeie ideeën stimuleren en klanten onderdompelen in een heel eigen universum. En dat universum kan klein, groot of enorm zijn.

Klant aan huis bij MAFF

Elke Treunen en Claudio Pascariello van het grafisch ontwerpbureau MAFF nemen een koffiepauze. "Binnenkort kunnen we de grote ramen weer openzetten om op de tonen van de Jazz Studio aan de overkant te werken." Het gaat er gemoedelijk aan toe bij MAFF. Hier stappen klanten direct binnen in de leefwereld van het koppel en worden deals gesloten aan de eettafel.

In het voorjaar van 2012 verhuisden Elke en Claudio hun leven en werk naar een compact appartement op het Antwerpse Zuid. "Gezien de beperkte oppervlakte vroegen we onze vrienden van moorsjacobs architecten om een zo ruim mogelijk gevoel te creëren en dat is exact wat we gekregen hebben."

De strakke witte gietvloer die alle ruimtes van het appartement verbindt, onderstreept meteen dat werken en wonen hier door elkaar lopen.

Plaats voor rondslingerend wasgoed of een rommelige keuken is er niet, want de klant kijkt mee. Een nachtmerrie voor de ene persoon maar het geluk van de andere, en bij MAFF zien ze vooral de voordelen van het thuiswerken. Claudio geeft toe dat die vermenging van werk en privé niet altijd even gemakkelijk is, maar hij zou nooit meer anders willen: geen tijd verliezen in de file, een vrije dagindeling en de kans om 's middags snel zelf een potje te koken. "Ik heb er ook geen probleem mee dat de klanten aan onze tafel aanschuiven voor vergaderingen, het heeft al fijne momenten opgeleverd. Zo werd de living hier vorige zomer een miniredactie, toen we hier het blad Patrick over de toenmalige Antwerpse burgemeester maakten."

Het eigenlijke werk gebeurt in het bureau aan de achterzijde van het appartement, waar ieder zich met zijn eigen specialiteit bezighoudt: Claudio met de eerder technische, digitale kant van de zaak en Elke met het grafische. "We vullen elkaar aan in ons werk," zegt Elke, "dus is het cruciaal dat we lief blijven voor elkaar (lacht). Maar net omdat ieder zijn territorium heeft, lopen we elkaar niet in de weg. Eigenlijk is het niet te geloven. Wij kunnen rustig thuiswerken met klanten die net die persoonlijke aanpak en huiselijke vergaderingen waarderen, zonder dat die aan professionaliteit moeten inboeten."

Ruimte voor creativiteit bij Pinkeye

Met zijn impressionante oppervlakte van 600 m2 is het kantoor van de cross-overdesignstudio Pinkeye in principe groot genoeg om wel honderd ontwerpers aan het werk te zetten. Toch schat Pinkeye de maximale capaciteit op 25 personen. Dat klinkt erg genereus, maar voelt zalig ruim aan. Daarnaast lijkt de term 'kantoor' hier evenmin van toepassing, het klinkt te grijs voor deze inspirerende werkplek met een veelvoud aan verschillende ruimtes en sferen.

Eind 2012 breidde het twintigkoppige team uit naar een aanpalende kantoorruimte en greep de kans om in oppervlakte te verdubbelen. "Wij zijn een designstudio die zowel interieurontwerp, grafisch ontwerp als productontwikkeling doet voor merken. We hebben dus een werkruimte nodig die die multidisciplinaire aanpak stimuleert", zegt creatief directeur Ruud Belmans. Het hele team zit samen rond een lange centrale werktafel met satellietruimtes errond. De overvloed aan plaats liet Pinkeye toe om die plekken scherp te onderscheiden. Bij de ingang ligt een vergaderruimte met ernaast een gezellige brainstormkamer en een verborgen knutsel- en opslagruimte. Verder zijn er kleine vergaderkamers, een kleurrijke seventieslounge, een lees- en materiaalbibliotheek en het pièce de résistance: de bar annex kantine.

Het stimuleren van creativiteit door een geoptimaliseerde werkomgeving is de dada van Belmans. Hij onderscheidt daarbij twee soorten van denken binnen het creatieve proces: de creative workout is de tijd die je spendeert aan je computer en waarbij er gedurende een periode zeer gefocust gewerkt wordt aan een opdracht. Daarnaast plaatst Belmans creative worrying, de periode waarin de focus vervaagt en waarbij er samen gezeten wordt om zaken eens vanuit een andere invalshoek te bekijken en via een omweg al dan niet tot onverwachte inspiratie te komen. Ongetwijfeld hebben de vrijdagse What's rocking-sessies bij een gin-tonic in de bar al menig aha-moment opgeleverd.

Alleen met veel bij TBWA

Het is ochtend en het gonst van de activiteit bij TBWA. Hier wordt big business gedaan op het vlak van reclame. In de Brusselse tak van de internationale groep werken om en nabij de tweehonderd werknemers. Toch heerst hier geen typisch corporate sfeertje. Hendrik Everaerts, creative director van de designafdeling, neemt ons op sleeptouw. "Deze open ruimte was ooit een parkeergarage en hier zijn nog steeds geen muren. Het toffe aan de grote werkvloer is dat je alleen kunt zijn met veel, en met veel alleen." Aan de zijden zitten vergaderzalen allerhande, kleine kantoortjes en een reeks werkruimtes die lijken uit te puilen met ideeën. "Na een evaluatie werden er ook silent rooms toegevoegd. We zien de copywriters er vaak vanonder muizen op zoek naar een rustig plekje."

"Heb je 'den basket' al gezien?", vraagt creatief directeur Jan Macken. Het polyvalente sportzaaltje met uitschuifbare tribune lijkt al een tijdje geen basketbal meer gezien te hebben. Medewerkers volgen er university-sessies, bouwen er installaties en maken er stop-motionfilms. "De tijd van dure reclame is voorbij, vandaag kan een thuis gemaakt YouTube-filmpje meer teweegbrengen dan een dure campagne. Dat reflecteert zich ook in onze werkomgeving, het is een plaats om dingen te creëren, niet om te imponeren. We hebben plezier in zelf dingen maken. Sinds kort hebben we twee professionele audio-opnamestudio's gebouwd, waardoor we op ons eigen ritme productiewerk kunnen bijsturen."

Sinds TBWA in 2003 naar de Kroonlaan verhuisde, werd er in verschillende fases samengewerkt met A2D Architects. Macken stuurde hen richting Los Angeles om bij het moederbedrijf Chiat Day inspiratie op te doen. "Het was van belang dat er ruimte gecreëerd werd om TBWA's Disruption-visie toe te kunnen passen. Bij ons namelijk niet één grote prestigieuze vergaderzaal, maar veel kleine ruimtes waarin we gedurende een dag samen met de klant alle conventies kunnen omgooien en zijn merk telkens weer met een frisse blik vanuit een andere dimensie benaderen. De klanten die hier binnenkomen, vinden het een gezellige boel en we proberen het interessant te houden door regelmatig nieuwe blikvangers te plaatsen. Zo stond er geruime tijd een reuzegrote badeend - dat helpt relativeren als het eens stroef loopt in een bespreking: het is maar reclame!"