Direct naar artikelinhoud

'Website demorgen.be krijgt make-over'

Laurens Verhagen maakte van nu.nl de populairste nieuwssite van Nederland. Vanaf 1 april staat hij aan het roer van de websites van de Volkskrant, Het Parool, Trouw en De Morgen. 'Krantenredacties zijn nog te bang van wat er op hun website gebeurt.

Binnen De Persgroep, het

moederbedrijf van die vier sites, stond er tot nu altijd een forse muur tussen de online-redacties en de redacties van de papieren kranten. Komt daar onder uw bewind verandering in?

Verhagen: "Als je een nieuwssite maakt binnen de context van een journalistiek concern als De Persgroep, dat een hele reeks krantentitels uitgeeft, dan lijkt het me logisch dat je op zoek gaat naar mogelijkheden om daar je voordeel mee te doen. Dat gebeurt nu te weinig. Ik begrijp wel dat krantenredacties wat huiverig staan tegenover het idee om hun nieuws gratis op het internet te gooien. Dat nieuws is nog altijd de reden waarom mensen een krant kopen. Maar dat betekent niet dat je alle samenwerking tussen online en papieren krant bij voorbaat uit moet sluiten. Ik denk bijvoorbeeld aan het netwerk van correspondenten dat elke krant heeft. Die kunnen ook voor de websites een gigantische meerwaarde betekenen. Omgekeerd kan natuurlijk ook. Onlinejournalisten zitten heel dicht op het snelle nieuws. Waarom zou een van hun stukken niet in de papieren krant kunnen belanden? Dat betekent niet dat de online- en de krantenredacties moeten samensmelten. Het mogen aparte eilandjes blijven, maar we moeten op zijn minst een aantal bruggen slaan."

Het verdienmodel achter die

krantensites blijft het grote struikelblok voor veel kranten- uitgevers. Geld verdienen lijkt

alleen te kunnen met schreeuwerige reclames, en die vinden de lezers

dan weer niet leuk.

"Het is een moeilijke oefening. Ik heb bij nu.nl altijd geprobeerd die reclame te beperken. Je mag je lezers niet irriteren. Mijn filosofie is nogal simpel. Zorg eerst dat je een goede nieuwssite maakt, dan komt het bezoek vanzelf. En eens je die bezoekers hebt, kun je ook met subtielere advertenties geld verdienen.

Krantensites concurreren op het

internet met een heleboel andere

aanbieders van nieuws. Hoe kunnen ze het verschil maken?

"Simpel, door uit te pakken met waar ze goed in zijn. Het heeft geen zin om de concurrentie aan te gaan met pure nieuwssites die zich richtten op snel nieuws. Een site als demorgen.be moet dan bijvoorbeeld de nadruk leggen op recensies en opiniestukken. Dingen die je op andere sites niet vindt."

De vier sites die vanaf 1 april onder uw hoede komen, lijken nu heel erg op elkaar. Komt daar verandering in?

"Er komt sowieso een redesign. Nu is het een beetje eenheidsworst. De site van de Volkskrant en die van De Morgen lijken wel heel erg op elkaar. In de toekomst moet elk van die sites zich duidelijk profileren. Ook aan de navigatie wil ik sleutelen. Op demorgen.be bijvoorbeeld zijn echt heel veel mooie dingen te vinden, maar je moet er als lezer echt naar op zoek gaan. De opbouw moet veel logischer kunnen."

Filosoof met feeling voor

het internet

De Nederlander Laurens Verhagen (42) studeerde wijsbegeerte voor hij eind jaren 90 op de redactie van Webwereld belandde, een site die hoofdzakelijke ICT-nieuws bracht. In april 2006 stapte hij over naar de nieuwssite nu.nl om daar hoofdredacteur te worden. Met een beperkte redactie bouwde Verhagen nu.nl uit tot de drukst bezochte nieuwssite van Nederland. Eind vorig jaar stapte hij op na een conflict over het te voeren beleid met uitgeversbedrijf Sanoma dat eigenaar is van de site.