Direct naar artikelinhoud

Bonden houden Zaventem in spanning

Vandaag zitten de bonden en de directie van Belgocontrol samen over het vliegverkeer. Als het sociaal overleg mislukt, dreigen luchtverkeersleiders straks het luchtverkeer op Zaventem, Charleroi en Antwerpen plat te leggen.

Alle ogen zijn deze voormiddag gericht op het paritair comité bij Belgocontrol. Op tafel liggen de eisen van het bonden, waaronder de pensioenregeling van het personeel. Twee luchtverkeersleiders laten alvast geen twijfel bestaan over wat er op het spel staat: "Binnen twee maanden kan het luchtruim boven Zaventem, Charleroi en Antwerpen volledig platliggen."

De bonden hebben veertien eisen. De belangrijkste is een nieuwe regeling voor het einde van de loopbaan. Nu worden luchtverkeersleiders op hun 55ste verplicht op disponibiliteit geplaatst omdat hun fysieke capaciteiten, zoals hun snelheid, afnemen. Zij worden dan grotendeels doorbetaald tot ze op hun 60ste echt met pensioen kunnen gaan. Maar de regering-Michel wil de aanvang van dat pensioen uitstellen tot 63 of ouder, afhankelijk van de anciënniteit.

In 2011 trok de regering-Di Rupo de pensioenleeftijd ook al op van 60 tot 62 jaar. Sindsdien bestond er bij het personeel grote onzekerheid. Zullen de jaren tussen hun 60ste en hun 62ste worden uitbetaald? En door wie dan? In 2014 sloten de directie van Belgocontrol en de bonden een protocolakkoord, maar een definitieve oplossing ligt in handen van de regering-Michel.

Die trekt de leeftijd nog op naar 63, maar legt nu ook een voorstel op tafel om het gat tussen het einde van de disponibiliteit en het begin van het pensioen te overbruggen. De disponibiliteitsleeftijd wordt verhoogd, waardoor men ten vroegste op 58 jaar kan stoppen met werken. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil de leeftijd geleidelijk optrekken, met zes maanden per jaar. Tegen 2022 komt de leeftijd dan op 58 jaar.

Tot nu toe wordt er enkel stilletjes gestaakt, zonder de passagiers te treffen. Sinds midden februari saboteert het personeel de nieuwe vliegroutes die op 1 april moeten ingaan. Het weigert de theorie daarvoor in te studeren, waardoor de vliegroutes onmogelijk kunnen ingaan. Het resultaat is dat de overheid een dwangsom van 50.000 per dag vertraging dreigt te moeten ophoesten. Dat heeft rechter eerder beslist op vraag van een actiecomité dat de route zo snel mogelijk gewijzigd wil zien. Er is nu al sprake van een maand vertraging.

Voorzichtig

Luchtverkeersleiders dreigen nu met hardere acties. "Natuurlijk vinden wij het niet leuk om gezinnen te treffen als zij op vakantie gaan. Maar de directie laat ons geen andere keuze. Het is het plan-Galant of niets. Dan kiezen we niets", klinkt het. Ze hebben een sterke onderhandelingspositie, want zonder verkeersleiding stijgt geen enkel vliegtuig op. Dan liggen Brussels Airport en de regionale luchthavens plat.

Kurt Callaerts van ACV Transcom blijft uiterst voorzichtig aan de vooravond van het overleg. "Wij hebben heel lang moeten aandringen om sociaal overleg mogelijk te maken. Onze CEO, Johan Decuyper, weigerde, maar minister Galant heeft hem nu gedwongen om aan tafel te gaan. Daar zijn wij tevreden mee. Voorlopig willen wij dus nog niet spreken over een staking. Wij wachten nu eerst af wat er uit dit sociaal overleg komt."