Direct naar artikelinhoud

Rihanna of Beyoncé Wil de echte Queen Bee opstaan?

De komende maanden spelen Beyoncé én Rihanna in het Sportpaleis. De populariteit van jonkie Rihanna stijgt onophoudelijk, die van Beyoncé stagneert. Stoot RiRi 'Queen B' van de troon?

Menig Vlaamse tiener is al enkele weken blut nu r&b-diva's Beyoncé Knowles en Robyn Rihanna Fenty nog geen maand na elkaar in het Sportpaleis optreden. Queen B landt morgen al in Antwerpen, RiRi speelt 5 en 6 juni in de hopeloos uitverkochte zaal. Allebei sekssymbolen, allebei voorzien van een gouden huid en gouden keeltje. Beiden werden ze jonger dan goed is tot supersterren gebombardeerd. En allebei zijn ze een merknaam. Een voornaam, of in het geval van B zelfs een letter, is genoeg is om hen aan te duiden.

Maar waar Rihanna openlijk over haar drugsgebruik en knipperlichtrelatie praat, speelt Beyoncé de rol van evenwichtige, ambitieuze zakenvrouw. Niet voor niets doopte ze haar tour zedig de Mrs. Carter World Tour, naar de echte naam van haar echtgenoot Shawn Carter, beter gekend als Jay-Z. B balanceert voortdurend tussen de rol van sekskitten en heilig boontje. Een jaar nadat ze van dochterje Ivy beviel, prijken haar weelderige vormen in H&M-bikini's op zowat elk bushokje in het land. Tegelijkertijd praat ze graag over haar spirituele inspiratie en koketteert ze met haar eenvoudige komaf. Haar vader Mathew leerde haar met harde hand dansen en zingen. Ook zusje Solange kent een bescheiden zangcarrière.

Voor lange tijd hield B de lippen stijf op elkaar wanneer journalisten haar naar haar privéleven vroegen. Rihanna daarentegen, gooit als een kind van haar tijd haar hele privéleven op Twitter. Slecht gecodeerde boodschappen houden haar volgers op de hoogte van haar relatie met rapper Chris Brown, foto's van drank en drugs verraden wilde feestjes.

Puberaal, al lijkt die oprechte aanpak goed te scoren bij fans. Via sociale media toont Rihanna dat er een vrouw van vlees en bloed schuilt achter de bordkartonnen pin-up die stylisten en haar manager bedachten. Het geeft RiRi authenticiteit die haar muziek niet kan overbrengen.

En tot spijt van wie het benijdt, die aanpak werpt vruchten af. De 25-jarige Rihanna Fenty, steekt vaste waarde B (31 jaar) op commercieel vlak de loef af. RiRi scoort sinds haar doorbraak in 2008 gemiddeld vijf hits en hitjes per jaar. Beyoncé zelf plukt onrechtstreeks de vruchten van RiRi's succes. De zangeres van Barbadiaanse afkomst tekende immers bij het platenlabel van Knowels' man Jay-Z. RiRi's muziek bevatte in het begin van haar carrière reggaetonelementen, maar surft ondertussen mee op alle mogelijke trends in muziekland. "Kids willen de hele tijd nieuw materiaal horen", is het mantra van haar manager Jay Brown. "Ik denk dat je vergeten wordt wanneer je elke drie jaar een album uitbrengt", zei hij in een interview met BBC. Veel artiesten herbronnen voor ze met een nieuwe plaat op de proppen komen Maar Rihanna ontpopte zich tot een hitspuwende robot.

De jongste monsterhit van B daarentegen dateert van 2009. Knowels probeert sinds 2011 een nieuwe 'authentiekere' koers uit. Ze ontsloeg haar vader en werkt voortaan als haar eigen manager. "Nu ik ouder ben, wil ik dingen vertellen via mijn kunst", mijmerde de popdiva in de making of reportage van haar album 4 'Making of 4'. "Ik wil niets groter maken, ik wil kwaliteit leveren." B's zoektocht naar een authentieker album bleek geen commercieel succes. Run the World (Girls), een agressieve song met stukjes van Major Lazer's hit Pon de Floor werd vroegtijdig gelekt, wat niet bijdroeg tot de populariteit van het nummer.

Slaafs aan de muziek

Beyoncé's cd-verkoop ligt wel nog steeds een pak hoger dan die van Rihanna, van 4 gingen 310.000 exemplaren over de toonbank terwijl Rihanna's Talk That Talk uit 2011 slechts 197.000 keer werd verkocht. Een mogelijke verklaring is dat B's fans ouder zijn en eerder geneigd zijn een album te kopen, terwijl RiRi's aanhangers een generatie van iTunes-kopers en illegale downloaders is.

Op YouTube scoort die laatste dan weer om dezelfde redenen beter. Op Twitter volgen zo'n 29.600.000 gebruikers de diva uit Barbados. B, die slechts vier tweets achter haar naam heeft staan, wordt door een kleine 8.000.000 fans gevolgd.

Op vlak van populariteit pleiten de cijfers op dit moment voor Rihanna, maar haar tot nieuwe Queen Bee kronen, zou overhaast zijn. Terwijl de Barbadiaanse duidelijk zoekend is en slaafs alle muzikale stromingen volgt, blijft Beyoncé trouw aan haar r&b-roots. B werd hiervoor bekroond met maar liefst zeventien Grammy Awards, Rihanna kaapte er 'slechts' zes weg.

Over de authenticiteit van beide dames valt te twisten. Al lijkt Beyoncé zich ervan bewust dat ze niet langer kan doorgaan voor de sensuele hitmachine ten tijde van Crazy in Love en Deja Vu. Wie morgen naar Antwerpen trekt, kan zelf oordelen of B's jaren als Queen voorbij zijn.

14 mei en 15 mei, Mrs. Carter Show World Tour 5 juni en 6 juni, Diamonds World Tour.