Direct naar artikelinhoud

Instructeur: ‘Opleiding van machinisten staat perfect op punt’

‘Er scheelt niets aan onze opleiding’, beweert een instructeur van treinbestuurders bij de NMBS. ‘We leren de kandidaten alle kneepjes van het vak. En wie niet deugt, vliegt er uit.’ Met zijn reactie gaat de instructeur in tegen de impliciete kritiek op de opleidingen van kandidaat-machinisten van minister Inge Vervotte.

Minister Vervotte gaf woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur uitleg over de alarmerende stijging van het aantal seinoverschrijdingen. Vervotte schrijft die onder meer toe aan de jonge en minder ervaren machinisten. “Het totale aantal seinoverschrijdingen in de jaren 2005-2009 bedroeg respectievelijk 62, 65, 79, 97 en 117”, zei ze. Vervotte wil dat de NMBS de jonge chauffeurs beter laat coachen. De instructeurs van de NMBS worden dus mee geviseerd in de zoektocht naar de oorzaken van de ramp in Buizingen. Eén instructeur wil reageren. Nu zijn vak negatief in de aandacht komt, wil hij zijn waarheid kwijt, weliswaar anoniem. “Onze opleidingen staan perfect op punt”, zegt de man fel. “De cursussen werden uitgeschreven door consultancybureau Deloitte & Touche. De kandidaten krijgen een goede balans tussen theorie en praktijk voorgeschoteld. Ik zal dus geen steen werpen naar de directie of klagen over de monitors die de kandidaten in de praktijk begeleiden.”Volgens de instructeur wordt op veiligheid niet ingeboet. “Nooit. We zijn zeer streng. Wij nemen geen risico’s. Stel dat we er iemand doorlaten die eigenlijk niet goed genoeg is. En die man veroorzaakt een ongeval. Dan zijn wij verantwoordelijk. We moeten consequent zijn: niet geslaagd, niet bollen. Het is geen uitzondering als de helft van een klas zakt.“Trouwens, moet je die sterke stijging van het seinoverschrijdingen met een korrel zout nemen. Vroeger waren er zeker evenveel, alleen werden ze niet allemaal geregistreerd. Als een machinist een paar meter door een rood sein reed, werd dat al eens door de vingers gezien. Sinds de opsplitsing van de NMBS in drie bedrijven wordt geen enkel incident nog met de mantel der liefde bedekt. De sfeer tussen Infrabel (verantwoordelijk voor de seinen, FVC) en de NMBS is hard. Er worden geen cadeaus gegeven. Dat wekt over de hele lijn veel wrevel tussen de werknemers van de twee bedrijven.”Sinds de treinramp is er veel te doen om de zogenaamde ‘kneepjes van het vak’ onder machinisten. Zo had een klassiek machinistentrucje de ramp in Buizingen kunnen voorkomen. “Klopt. Als er tussen een sein met twee gele lichten en een rood sein een station is, kun je de knop ‘controle afleggen’ induwen ter hoogte van het gele sein. Daarna kun je niet automatisch vertrekken vanuit het station en dat helpt je er aan te herinneren dat er verderop een sein op rood staat. Maar al die trucjes zitten in onze opleiding. Of wat dacht je? Ik ben zelf 23 jaar treinbestuurder geweest.” (FVC)