Direct naar artikelinhoud

Aantal ongevallen met fietsers stijgt spectaculair

In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Volgens de recentste statistieken vielen in 2011 welgeteld 6.594 slachtoffers bij ongevallen met fietsers. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Liefst 805 fietsers raakten zwaargewond bij een ongeval, 49 verloren daarbij het leven. Tegenover 2010 gaat het om een spectaculaire stijging van 12,3 procent meer slachtoffers en 19,4 procent meer zwaargewonden. Daartegenover staat een afname van het aantal fietsdoden, van 61 tot 49.

Nog wranger zijn de statistieken voor de leeftijdsgroep van 10 tot 14 jaar. In die groep vielen er bijna 10 procent meer slachtoffers te betreuren. Het gaat om 679 slachtoffers, waarvan 53 zwaargewonden en twee doden. In alle categorieën betekent dat een stijging tegenover 2010. Dat is een schril contrast met de evolutie tussen 2000 en 2010, toen het aantal doden en zwaargewonden sterk daalde van 111 naar 46.

Verwachte terugval

"Voor alle duidelijkheid: de hoge tol heeft niets te maken met de populariteit van de fiets. Het aandeel van de fietser blijft helaas al enkele jaren steken in Vlaanderen, op zo'n 14 procent", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. "Het is een kwestie van prioriteiten stellen. De Vlaamse overheid durft geen drastische maatregelen nemen. Soms is er gewoon weinig ruimte en moet je keuzes maken. In dat geval wint de auto bijna altijd."

De Cleen verwijst naar de Dampoort-rotonde in Gent, waar regelmatig fietsers worden aangereden. "Er vallen doden aan de lopende band", zegt hij met enige zin voor dramatiek. "Na zo'n ongeval geven we altijd concrete veiligheidsaanbevelingen. Welk antwoord krijg je dan? Dat ze eerst willen nagaan of de maatregelen niet nefast zijn voor de doorstroming. Schrijnend, is dat. De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser."

Volgens de fietsvereniging wordt er te weinig rekening gehouden met de fietser bij de aanleg van nieuwe infrastructuur.

Tweede punt van kritiek is de kwaliteit van de fietspaden. "Uit onderzoek met een meetfiets blijkt dat de helft van alle fietspaden oncomfortabel of onveilig is. Zijn de paden niet te smal, dan hebben ze een slechte ondergrond, te hoge borduren of stoppen ze plotseling."

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde nuanceert de cijfers. "Eigenlijk was 2010 een onverklaarbaar sterk jaar. In 2010 vielen er uitzonderlijk weinig slachtoffers in vergelijking met voorgaande jaren. In die zin gaat het om een terugval die verwacht werd. Of de situatie daadwerkelijk achteruit gaat, zal pas blijken met de cijfers van 2012", aldus woordvoerder Werner De Dobbeleer.

Fietsexamen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) gaf gisteren alvast het startschot voor de tweede editie van Het Grote Fietsexamen. Liefst 670 klassen uit het zesde leerjaar van de basisschool hebben zich ingeschreven voor een pakket met een praktijktoets, voorbereidende fiches en formulieren voor de evaluatie. Bedoeling is de leerlingen voor te bereiden op de stap naar de middelbare school, waar ze vaak zelfstandig naartoe fietsen.

"Fietsers op jonge leeftijd de juiste verkeersvaardigheden, -kennis en -attitudes bijbrengen is belangrijk voor hun veiligheid in het verkeer. Uit de cijfers blijkt dat jonge fietsers per afgelegde kilometer een groot ongevalsrisico hebben. Dat moeten we absoluut terugdringen", zegt Crevits. De minister investeert gemiddeld honderd miljoen euro per jaar in nieuwe fietsinfrastructuur.