Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

Op aardgas rijden is voor milieu en portemonnee beter dan diesel, benzine en zelfs elektrisch

Rijden op aardgas, goedkoper en milieuvriendelijk, zegt de energieregulator CREG.Beeld ANP

Een wagen op aardgas is zowel op milieu- als op economisch vlak een betere optie dan een dieselwagen of zelfs een elektrisch voertuig. Dat blijkt uit een nieuw rapport van energieregulator CREG. En toch zal aardgas een niche blijven, zeggen experts.

Van alle nieuwe voertuigen die vorig jaar werden ingeschreven was 0,8 procent een voertuig op gecomprimeerd aardgas (cng) of vloeibaar aardgas (lng). Voor 2018 waren dat 5.000 lichte voertuigen (auto’s en bestelwagens). Daarnaast werden ook nog eens 100 vrachtwagens (cng of lng) geregistreerd, wat neerkomt op 1 procent van het totaal. Dat is wat men noemt een niche. Een niche die evenwel al jaren aanwezig is op de markt, maar de echt grote doorbraak van aardgas voor onze mobiliteit is er nooit gekomen.

Nochtans heeft dit type voertuig een reeks voordelen voor het milieu, vooral wat betreft de luchtkwaliteit. Vanuit dat perspectief, de klimaatzaak, onderzocht de energieregulator CREG de kosten van cng- en lng-voertuigen in vergelijking met die van hun benzine- en dieseltegenhangers. Voor een particulier bezit is de aanschaf van een wagen op cng of lng iets duurder in aankoop, maar fors goedkoper in verbruikskostzn.

Goedkoper

Volgens de analyse van de CREG is de kostprijs van 100 kilometer rijden met een dieselmotor ongeveer 65 procent duurder dan met een cng-wagen. Zowel de prijs van een liter diesel als het verbruik van de dieselmotor zelf is telkens negatief ten opzichte van aardgas. Met als gevolg dat 100 kilometer met een cng-voertuig gemiddeld 3,95 euro kost, tegenover 6,54 euro voor diesel en 6,93 euro voor benzine.

De aankoopprijs voor een cng-voertuig is gemiddeld 200 euro duurder, wat op de totaalprijs van een auto vrijwel verwaarloosbaar is. Die extra kostprijs is al na 15.000 kilometer goedgemaakt. Maar, als je ook de overheidspremies (Wallonië) of belastingvrijstellingen (Vlaanderen) in rekenschap brengt, dan is de winstgevendheid er al vanaf kilometer één, analyseert de CREG. Voor benzinemotoren ligt dat anders, omdat de aankoopprijs anders is. Dan heb je al 65.000 kilometer nodig om je aardgasvoertuig winstgevend te maken ten opzicht van de benzine. Rekening houdend met de premies en de belastingvrijstellingen.

Minder uitstoot

De milieueffecten zijn evenwel imposant. In vergelijking met diesel en benzinemotoren stoten cng-motoren aanzienlijk minder fijn stof en stikstofoxiden uit (80 tot 90 procent minder). Ook de CO2-uitstoot vermindert met 7 tot 16 procent, terwijl de motor 50 procent minder geluid produceert.

Deze vaststellingen, in combinatie met het economische voordeel, doen de vraag rijzen of aardgas niet hét antwoord is, want ook in vergelijking met elektrische wagens – die fors duurder zijn – is het milieuaspect voordelig. Waarom rijden er dan niet meer wagens op aardgas, of staren we ons allen blind op de ontwikkeling van elektrische wagens, terwijl er al een beter en goedkoper alternatief op de markt is?

‘Cng blijft een fossiele brandstof. Dus op lange termijn is het niet de oplossing voor ons milieuvraagstuk’
Jean-Marc Timmermans, Agoria

“Het is een beetje een kip-en-eidiscussie”, zegt Jean-Marc Timmermans van technologiefederatie Agoria. “Historisch gezien kende de verbrandingsmotor een snellere doorbraak dan elektrische. Vanuit het beleid werd later ook ingezet op diesel.” Het gevolg was dat er minder aanbod kwam van alternatieven zoals aardgaswagens, waardoor de vraag van de consument ook ondermaats bleef. Minder vraag, weinig aanbod. En door het gebrek aan vraag kwamen er ook weinig tankstations waar de aardgasgebruiker kon tanken. Die beperkte autonomie in combinatie met een laag aantal tankstations is uiteraard ook een gevolg van dat ‘vraag en aanbod’-verhaal. Zo krijg je een vicieuze cirkel.

Vrachtverkeer

Bovendien plaats Timmermans een belangrijke kanttekening bij het milieuaspect. “Cng blijft een fossiele brandstof. Dus op lange termijn is het niet de oplossing voor ons milieuvraagstuk.” Daarin wordt hij bijgetreden door Bruno Van Zeebroeck, van het Leuvense onderzoeksplatform Transport en Mobility. “Het probleem ligt hem voornamelijk bij de ontginning van aardgas.” Als dat mee in rekenschap wordt gebracht is het milieuplaatje al minder florissant, en de reden waarom voor de toekomst gekeken wordt naar elektriciteit.

“Zeker in combinatie met hybride zie ik voor cng een toekomst voor bijvoorbeeld het vrachtverkeer”, zegt Jean-Marc Timmermans. “Maar voor personenvervoer zit de echte doorbraak in elektrische voertuigen, gecombineerd met een duurzame elektriciteits- en batterijproductie. Anderzijds bant Agoria geen technologieën, maar pleiten we ervoor te durven kiezen voor innovatieve technologieën, zoals elektrische en hybride aandrijvingen in combinatie met verschillende brandstoffen.”

Wat is cng?

Cng staat voor compressed natural gas, en is in wezen hetzelfde als het bekende aardgas, waarmee ook huizen worden verwarmd. Dit gas wordt onder druk gebracht (tussen 200 en 300 bar) en bestaat voornamelijk uit methaan. 

Wereldwijd rijden er vandaag ruim 20 miljoen voertuigen rond op aardgas. België telt zo’n 11.000 auto’s op cng, en inmiddels zijn ook al meer dan 100 tankstations in het land uitgerust met een cng-pomp. Tanken gaat even snel als bij klassieke brandstoffen.

Cng kan bij omgevingstemperatuur in gasvorm worden opgeslagen. In tegenstelling tot lpg is cng bovendien lichter dan lucht, en bijgevolg mogen aardgasvoertuigen ook in ondergrondse garages worden geparkeerd, mits deze een ventilatiesysteem hebben, wat feitelijk verplicht is.