Direct naar artikelinhoud

Citibank lokt klanten met 200 euro

Citibank pakt uit met een zichtrekening waarop de bank zelf meteen 200 euro belooft te storten. Maar het is opletten geblazen. Wie de kleine lettertjes slecht leest, mag de 200 euro vaarwel zeggen en riskeert 48 euro beheerskosten per jaar.

"Kies deze zomer voor méér", zo maakt Citibank reclame. "Trakteer uzelf op een gratis zichtrekening. En daar kunnen wij nog eens 200 euro bovenop doen!" De actie loopt nog tot 31 augustus.

Aan het begin van de zomermaanden moeiteloos een aardige som op zak kunnen steken, dat lijkt te mooi om waar te zijn. Na het uitpluizen van de voorwaarden oogt het plaatje inderdaad al minder rooskleurig.

De klant moet zijn maandelijkse inkomsten (loon, pensioen of uitkering) van minstens 1.250 euro op de rekening domiciliëren. De 'bonus' van 200 euro wordt op de rekening gestort na ontvangst van de eerste maandelijkse inkomstenstorting.

Maar vooral: hij moet maken dat zijn spaargelden en beleggingen bij Citibank over een jaar minstens 10.000 euro bedragen.

Wat als dat laatste niet lukt? "Dan behoudt de bank zich het recht voor om de toegekende voordelen te wijzigen en wordt een maandelijkse beheerskost van 4 euro toegepast", staat in de kleine letters. Of nog: de bonus van 200 euro wordt gerecupereerd en de klant zit met een peperdure zichtrekening opgescheept.

Het Vlaamse Centrum Schuldenlast (VCS), het steunpunt voor schuldbemiddelaars als het OCMW, wijst erop die kleine letters te moeilijk zijn voor kwetsbare bevolkingsgroepen, zoals minder taalvaardige mensen of sommige oudere mensen.

Gratis? Opgepast!

"Wees extra aandachtig als iets onder het mom 'gratis' aangeboden wordt", raadt coördinator Mohamed El Omari aan. "Uit psychologisch onderzoek blijkt dat het woord 'gratis' een emotionele trigger in gang zet, die irrationele opwinding creëert. Daardoor ga je zaken kopen die je eigenlijk niet wilt of niet nodig hebt. Citibank vergroot de verleiding nog door niet alleen iets gratis aan te bieden, maar er ook nog een bonus bovenop te beloven."

Citibank België staat al jaren bekend om zijn eerder agressieve, Angelsaksisch gekleurde marketingtechnieken. De bank is wel geen onderdeel meer van het Amerikaanse Citigroup, maar sinds kort in handen van het Franse Crédit Mutuel Nord Europe.

Citibank is niet de enige instelling die met stunts uitpakt om automatische stortingen van maandinkomsten te lokken. KBC lanceerde daartoe deze week een online wedstrijd. Het gaat om een eenvoudige quiz met een hoofd- en schiftingsvraag, voor de derde keer dit jaar al. De winnaar wint minstens zijn maandinkomen, met een maximum van 3.000 euro.

"Uw maandinkomsten verdubbeld? Met de vakantie in aantocht klinkt dat nóg mooier. Doe nu mee aan onze wedstrijd en loop straks rond met een dubbel zo dikke portefeuille", zo gaat de aankondiging. "Maak kans op een verdubbeling van uw inkomsten. Wat die ook mogen zijn: loon, werkloosheidsuitkering, alimentatie, kinderbijslag, pensioen."

De winnaar mag wel niet mediaschuw zijn. "De winnaars geven hun kosteloze toestemming om hun naam te gebruiken, te reproduceren en openbaar te maken via alle media voor verspreiding, voor externe communicatie en alle publicitaire doeleinden die slaan op deze wedstrijden", staat in KBC's wedstrijdreglement.

De stunts kunnen verwarring zaaien over hoeveel een zichtrekening nu precies kost. Test-Aankoop wijst erop dat de kosten voor een zichtrekening van bank tot bank kunnen verschillen, tot 140 euro per jaar. De consumentenorganisatie heeft daarom een vergelijkende rekenmodule ontwikkeld, met een subsidie van de FOD Economie.

moet de klant over een jaar belegd hebben in ruil voor zijn 'cadeau'