Direct naar artikelinhoud

'België heeft slechtste rijopleiding van Europa'

Touring pleit voor een grondige hervorming van de rijopleiding. Volgens de mobiliteitsclub hebben jonge bestuurders in België meer kans om te sterven in het verkeer dan welke andere jongere in West-Europa.

Remmen met de linkervoet, stilvallen of doodleuk door het rood bollen: de eerste stappen op de baan zijn altijd een avontuur. Maar achter de anekdotes schuilen heel wat triestige verhalen. Van jongeren die met hun weinige ervaring een cruciale inschattingsfout maken. Eén fatale beweging die alles verandert. Jongeren die hun 25ste verjaardag nooit zullen halen.

In 2011 sneuvelden in België 141 jonge bestuurders, bijna drie per week. Daarmee bekleedt België de weinig benijdenswaardige koppositie in West-Europa. Van alle Europese lidstaten scoren alleen Griekenland en Polen nog slechter. Dat concludeert mobiliteitsclub Touring uit cijfers van de Europese Commissie. De Commissie vergeleek de ongevallencijfers uit alle EU-lidstaten. In ons land komen de cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

"Het probleem is simpel: België heeft de slechtste rijopleiding van Europa", poneert Danny Smagghe van Touring. Een straffe uitspraak die ook Federdrive, de beroepsvereniging van de rijscholen, onderschrijft. Volgens beide organisaties worden Belgische jongeren te snel losgelaten in het verkeer. Kersverse bestuurders zijn onvoldoende klaargestoomd en gewapend om zich te mengen in het verkeer. Ook het BIVV ziet "ernstige lancunes" in de opleidingsvormen van vandaag.

"In België kun je zonder één uur rijschool de baan op. Met wat geluk krijg je na een ritje van 30 minuten zelfs een officieel roos papiertje. Maakt niets uit of je die hele rit tegen 30 kilometer per uur achter een tractor hebt gehangen", foetert Jeroen Smeesters van Federdrive.

Touring, Federdrive en het BIVV pleiten voor een rijopleiding in fases. Bedoeling is het examen over een langere periode te rekken. Voorbeelden zijn Duitsland en Oostenrijk, waar studenten zowel op snelwegen, in het donker als in de regen testen moeten afleggen. Smeesters: "Bij ons is het examen vandaag een momentopname. Maar dat maakte het ook een loterij. Slechte bestuurders kunnen geluk hebben, goede bestuurders brute pech."

Boetes

De laatste hervorming van de rijopleiding dateert inmiddels van 2006, onder toenmalig minister Renaat Landuyt (sp.a). Sindsdien klinkt de kritiek op de 'vrijblijvende' opleiding steeds luider. Minister na staatssecretaris beet echter de tanden stuk op het gevoelige thema. Wie de rijopleiding moeilijker en duurder maakt, wordt er niet populairder van.

Touring stelt alvast voor dat 50 miljoen euro van het geïnde bedrag aan boetes naar de opleiding van jongeren gaat. Om een idee te geven: in 2011 werden voor 387 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. De rijscholen zelf noemen de opleidingskosten een investering. Een beter opgeleide chauffeur raakt minder snel betrokken in een ongeval, luidt de redenering. "Het heeft geen zin om je blind te staren op verkeersdoden. Als we dat aantal willen terugdringen, moeten we beginnen bij de basis. Pas dan zal ook het topje van de piramide kleiner worden."