Direct naar artikelinhoud

Antwerpen groenste stad, verkeer nergens onveiliger dan in Kortrijk

In geen enkele Vlaamse centrumstad is er meer park en speelplein dan in Antwerpen. Het is een van de verrassingen van de stadsrapporten die De Morgen vandaag presenteert. Andere verrassing: Aalst scoort sterk inzake (verkeers)veiligheid. Onveilig verkeer is wel een groot probleem in Kortrijk.

Wat doet uw stadsbestuur goed, en waar moet het dringend werk van maken? Drie weken voor de gemeenteraadsverkiezingen onderzocht deze krant aan de hand van een 35-tal relevante criteria hoe het is gesteld met de leefbaarheid van uw stad, en of die de afgelopen legislatuur verbeterd is.

Een vergelijking van de steden onderling leert onder meer dat Antwerpen een sprong voorwaarts heeft gemaakt als het gaat over stedelijk groen. In 2011 woonden nergens meer mensen vlak bij een park. Geen overbodige luxe ook, want in geen enkele Vlaamse centrumstad is de lucht zo vervuild (concentratie stikstofdioxide).

Wie bang is voor het verkeer en de hoge misdaadcijfers in Antwerpen (de stad is hier de nummer twee) moet misschien een verhuis naar Aalst overwegen. Hoewel het onveiligheidsgevoel er relatief groot is, liggen de misdaadcijfers alleen in Genk nog lager. Ook ongevallen met doden of zwaargewonden komen in Aalst opvallend weinig voor. De stad was tien jaar geleden al een relatief verkeersveilige stad, en wist het aantal slachtoffers nog terug te dringen.

Dat laatste is niet het geval voor Kortrijk. Anders dan in de meeste andere steden daalt het aantal verkeersslachtoffers er niet. Volgens de jongste cijfers (2009) was het verkeer nergens onveiliger. Recentere cijfers (2011) geven een idee van wat hier de oorzaak kan zijn. Het openbaar vervoer is in Kortrijk matig uitgebouwd, verplaatsingen naar school of werk gebeuren er veel vaker dan gemiddeld met de auto. Dat het aantal verkeersslachtoffers ook in het algemeen hoger ligt in steden waar er meer met de auto wordt gereden, is allicht geen toeval.

"Kortrijk is een autovriendelijke stad", zo reageert Kortrijks burgemeester Stefaan De Clerck op het rapport. "We willen dat blijven, maar dat houdt natuurlijk ook een risico in."

Bart Caron, lijsttrekker voor Groen in Kortrijk, noemt die uitspraak 'choquant'. "Al zegt de burgemeester wel waar het op staat. Ik mag niet zeggen dat hier niets voor de verkeersveiligheid gebeurt, maar de auto was, is en blijft de kern van het mobiliteitsbeleid van de stad Kortrijk."