Direct naar artikelinhoud

Mark Cavendish gaat alles uit de weg wat de aandacht van het wielrennen kan afleiden

'Genieten, dat doe ik later wel'

Neen, hij is niet onoverwinnelijk. Mark Cavendish haast zich om de mythe te ontkrachten. 'Ik moet hard werken, zoals elke andere renner.' Vandaag in Gent-Wevelgem heeft hij ook nog iets anders recht te zetten. 'Vorig jaar was ik te lui om te sprinten. Dit jaar zal ik mijn ploegmaats niet ontgoochelen.'

door marc Ghyselinck

Vorig jaar won je in de Driedaagse van De Panne je eerste van het seizoen. Vandaag kom je met acht overwinningen aan de start van Gent-Wevelgem. Maakt dat een verschil?

"Dat ik al zo vaak gewonnen heb, is goed voor mijn zelfvertrouwen en het vertrouwen van mijn ploegmaats. Ze weten dat ze voluit voor mij kunnen rijden. De kans dat ik win, is groot."

Dat dacht je vorig jaar ook. Je werd zeventiende en in de sprint werd je met ruim verschil geklopt.

"Vorig jaar dacht ik dat ik rustig kon meepeddelen in het peloton om dan doodleuk de sprint te winnen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je onderweg niet attent koerst, kom je niet als eerste over de streep. Ik vergeef het mezelf ook niet dat ik te lui was om het werk van mijn ploegmaats af te maken. Het zal me niet meer overkomen."

Als het op sprinten aankomt, lijk je wel onoverwinnelijk. Dit jaar waren alleen Thor Hushovd en Tyler Farrar sneller.

"Ik herhaal het nog eens: ik ben niet de beste sprinter ter wereld. Misschien heb ik de snelste benen. Maar ik word ook in een veel betere positie dan om het even wie gebracht om te sprinten. Daar moet ik mijn ploegmaats voor bedanken."

Gent-Wevelgem is na Milaan-Sanremo je tweede grote doel van het seizoen. Welke klassiekers wil je nog winnen?

"Parijs-Tours misschien, op het einde van het seizoen. Dat zou al heel mooi zijn voor dit jaar."

En de volgende jaren?

"Natuurlijk wil ik de Ronde van Vlaanderen rijden. Daar droom ik al sinds mijn tiende van. Maar het zal niet voor de eerste jaren zijn."

Waarom niet?

"Omdat ik niet het soort renner ben dat de Ronde van Vlaanderen kan winnen. Ik win al mijn wedstrijden in de sprint."

Kun je jezelf veranderen?

"Museeuw heeft het gedaan. Hij is als sprinter begonnen. Robbie (McEwen, red.) is het niet gelukt. Ik weet het niet. Misschien denk ik over drie jaar helemaal anders. Ik zou kunnen zeggen dat ik de Tour wil winnen, maar dat lijkt me niet realistisch."

Je was zondag ook graag gestart in Parijs-Roubaix.

"Parijs-Roubaix stond op mijn programma. We hebben de koers geschrapt omdat er te veel energie naar Milaan-Sanremo en Gent-Wevelgem gaat. Jammer natuurlijk. Voor Milaan-Sanremo heb ik veel van mijn snelheid opgeofferd. Ik moest leren de hellingen op te rijden. Ik heb ook heel veel aandacht aan mijn voeding besteed. Alles was zo nauwkeurig gepland. Dat haalt veel energie bij je weg. Ik denk dat ik na Gent-Wevelgem aan een beetje rust toe ben."

Zei je dat je voor Sanremo veel van je snelheid hebt opgeofferd? Dat viel er niet aan te merken.

"Het is wat iedereen doet. Milaan-Sanremo is geen vlakke wedstrijd, maar wel vlak genoeg voor sprinters om hun manier van trainen aan te passen. Zo komen we toch over de vele hellingen en sprinten we nog voor de eindzege mee. Maar een sprint in Milaan-Sanremo gaat veel minder snel dan een sprint in de Tour. Iedereen denkt nu dat Milaan-Sanremo een makkelijke koers is. Dat is het natuurlijk niet. Er gaat een zorgvuldige voorbereiding aan vooraf. Voor mij betekent dat meer klimmen en minder eten. Zo moet ik ook in de Tour over de bergen geraken. Ik weeg nu 69 kilo, dat is evenveel als op het einde van de Tour 2008 en veel minder dan ik dit jaar rond deze tijd woog. Ik ben niet langer die kleine dikke sprinter."

Heb je je sprint in Milaan-Sanremo nog opnieuw bekeken?

"Vaak genoeg. Mijn neus raakte bijna mijn voorwiel, het was pure wanhoop. Haussler zette vroeg aan. Hij dwong me om veel vroeger te beginnen sprinten dan ik zelf wilde. Driehonderd meter, dat is een heel eind na een koers van 300 kilometer. Maar ik wist: als ik nu niet vertrek, haalt niemand Haussler nog in. Het was puur gokken. Ik verwachtte ook dat iemand anders me nog zou inhalen. Ik zeg het toch, pure wanhoop."

Nam je wel de tijd om van je overwinning in Milaan-Sanremo te genieten?

"Als ik van Milaan-Sanremo had willen genieten, had ik mijn ploegmaat in de steek moeten laten voor het WK op de piste. Dat zou niet eerlijk zijn geweest. Zondagavond na Milaan-Sanremo zat ik in mijn eentje in een hotel bij de luchthaven in Londen, te wachten op mijn vlucht naar Polen. Mijn eerste glas wijn op de overwinning in Sanremo heb ik in de Driedaagse van De Panne gedronken. En ik voelde me nog lastig. Want vandaag is er Gent-Wevelgem. Ik wil niet op mijn lauweren rusten. Na mijn carrière heb ik nog jaren om van mijn zeges te genieten."

Pozzato beloonde zichzelf met een Ferrari nadat hij Milaan-Sanremo had gewonnen. Heb jij, als goede Brit, geen Aston Martin besteld?

"Misschien dat renners met veel meer talent dan ik zich dat kunnen veroorloven. Maar het is niet iets wat ik me gun. Natuurlijk had ik een glas kunnen drinken na Sanremo. Een mooie auto of een mooi uurwerk kopen. Maar ik moet mijn gedachten bij het koersen houden. Er hoeft maar één dingetje verkeerd te gaan en ik win niet meer. Ik ga alles uit de weg wat mijn aandacht van het wielrennen kan afleiden. Misschien dat een mooie auto dat niet doet, maar ik wil het risico niet lopen. Wielrennen is een grote opoffering. Natuurlijk wil ik van het leven genieten, maar ik wil ook een succesrijke renner zijn."

Ben je altijd zo geweest?

"Ja. Maar na de Tour vorig jaar heb ik mezelf toch een mooi uurwerk cadeau gedaan. Toen ik als stagiair bij T-Mobile begon, zag ik Klöden met zo'n groot Hublotuurwerk rond zijn arm. Ik was er meteen weg van. Ik nam me voor dat ik ook een Hublot zou kopen als ik een rit in de Tour zou winnen. Of het nu één of twintig jaar zou duren. Zo lang hoefde ik gelukkig niet te wachten. Ik heb nu een Big Bang met diamanten in."

En met welke auto rijd je?

"Een tweedehandse Lexus. Ik rijd altijd met tweedehandswagens."

Race je met auto's zoals je met je fiets racet?

"Ik race altijd. Ik wil altijd de eerste zijn, in de koers en bij de bakker."

Mark Cavendish:

Ik denk dat ik na Gent-Wevelgem aan een beetje rust toe ben

n Mark Cavendish op de Kemmelberg tijdens de Driedaagse van De Panne, waarvan hij twee etappes won.