Direct naar artikelinhoud

Royal de Luxe boos om reclamespot van Coca-Cola

Een reuzengrote houten kerstman die zich met menselijke hulp door de straten beweegt. Dat lijkt wel heel erg op wat hen bekend maakte, vinden ze bij Royal de Luxe. De Franse poppengroep is dan ook niet opgezet met de reclamespot die Coca-Cola recent lanceerde.

In de bewuste spot levert de kerstman een acht meter hoge pop naar zijn evenbeeld, met de bedoeling om de non-believers te overtuigen. De pop wordt tot leven gebracht met de hulp van almaar meer omstaanders. Together We Make the Magic Happen, titelde Coca-Cola het filmpje, dat niet in België, Frankrijk of Nederland te zien is, maar wel in andere Europese landen op televisie komt.

"We zijn er kapot van dat ze onze creatie zomaar overnemen", reageerde Gwenaëlle Raux, productieassistente bij Royal de Luxe, aan de regionale krant Presse Océan toen ze lucht kreeg van de reclamecampagne. "Het is een schande."

Royal de Luxe werd in ons land vooral bekend met de doortocht van de Duiker, de Kleine Reuzin en de Olifant: poppen die ook met behulp van een kraan en mensen het publiek vertederen. De Franse poppengroep overweegt daarom juridische stappen te ondernemen. Coca-Cola zou namelijk geen contact met hen hebben opgenomen om toestemming te vragen voor het gebruik van een reuzenpop die volgens hetzelfde principe werkt.

Bij McCann Madrid, het reclamebureau achter voor het reclamefilmpje, waren ze zich in november alleszins nog van geen kwaad bewust. Creatief directeur Leandro Raposo vertelde toen aan AdWeek dat de keuze op een reuzenpop viel omdat ze al generaties lang wordt gebruikt als medium om verhalen te vertellen. "Deze pop komt bovendien alleen tot leven als mensen daarbij helpen. Dat leek ons een mooie metafoor voor Kerstmis."

Coca-Cola zet elk jaar fors in op de kerstcampagne. De frisdrankenproducent vroeg in 1931 al aan de Zweedse reclametekenaar Haddon Sundblom om de kerstman opnieuw uit te vinden. Sundblom baseerde zich daar toen voor op zijn buurman, die leek op de kerstman zoals we hem nu kennen: groot, met witte baard en blozende kaken. Het was dus Coca-Cola dat er via zijn marketingcampagne voor zorgde dat de kerstman een vrolijke vent werd en niet langer een nors groen mannetje was, zoals de legende het voorheen wilde.