Direct naar artikelinhoud

Liter mojito: geen tien maar twee keer vijf euro

Tot voor kort kon je op het minuscule strand van Brussel Bad een liter mojito voor 10 euro kopen in een van de tachtig cocktailbars. Tot de organisatie dat verbood. Maar eigenlijk kun je er nog steeds een goedkope liter drank bestellen, door twee halve liters tegen 5 euro te kopen of langs te gaan bij een uitbater die doet alsof zijn neus bloedt. In de hutjes langs het kanaal woedt er een prijzenoorlog.

Tachtig standhouders op één kilometer strand van Brussel Bad vechten prijzenoorlog uit

De vrije dag lokt heel wat Brusselaars naar Brussel Bad. Ze nestelen zich op de stroken zand die de stad hier en daar heeft aangelegd op de Akenkaai, maar het zijn vooral de kleurige strandhutjes die hier de show stelen. Op amper een kilometer afstand verdringen meer dan tachtig kraampjes elkaar om je te verleiden met wereldkeuken en exotische drankjes. Op het einde van Brussel Bad worden Indiase snacks geserveerd. Wie wil, kan daar een cocktail bij drinken. Vijf euro voor een glas mojito, negen euro voor een liter, staat er geafficheerd. “Verboden?”, zegt de uitbater. “Iedereen doet het hier! Mensen kopen een cocktail van een liter voor vier à vijf personen. Als iemand in zijn eentje een liter komt bestellen, vraag ik wel even of dat voor hem alleen bedoeld is.”

Een paar dagen geleden verbood de organisatie van Brussel Bad nochtans de verkoop van cocktails per liter. Een paar kramen hadden geprotesteerd tegen die oneerlijke concurrentie. “We willen in geen geval dat mensen worden aangezet om te consumeren door ze te lokken met grote hoeveelheden alcohol”, legde Katia Serres van Brussel Bad uit in La Dernière Heure. “De strandhutjes kunnen zich op andere manieren profileren, zoals met de kwaliteit van hun cocktails.” De organisatie vond ook dat de emmers cocktails het familiale karakter van Brussel Bad verstoorden.

De barman van het Brusselse café L’Atelier serveert op Brussel Bad voor een keer niet alle mogelijke soorten bieren, maar cocktails. Per glas, niet per liter. “De prijzenoorlog om de mojito’s! Het zit zo”, vertelt hij. “Het is begonnen bij het wafelkraam. De man van dat kraam serveert ook cocktails. Het is hij die op het idee kwam om mojito’s per liter te verkopen. In geen tijd werd dat gekopieerd door verschillende hutjes.

“Omdat de concurrentie hier zo sterk is, legde de organisatie van in het begin een minimumprijs op voor een portie alcohol: 5 euro. Twee flinke porties kosten dan 10 euro, redeneerde hij. Nu heeft de organisatie ook opgelegd dat er alleen maar bekers van Brussel Bad gebruikt mogen worden, geen emmers van een liter dus. Maar... er zijn ook bekers van een halve liter, voor milkshake bijvoorbeeld. Dus worden er nu halve liters voor 5 euro verkocht. Een permanente happy hour is dat eigenlijk. Stevige concurrentie voor iemand als ik die zijn cocktails in normale bekers blijft verkopen. Pas na een hele hoop klachten heeft de organisatie beslist paal en perk te stellen aan de verkoop van de liters.”

Effectief, een paar hutjes verderop slurpen Kevin, Corinne, Philippe en Samantha aan een flinke mojito. Geen liter, wel een halve liter. ‘Zelfde prijs - groter glas’, bloklettert King de la Beach. Verantwoordelijke Christophe Fonteyne verkocht tot voor kort mojito per liter. “Ik overtrad de regels niet: 5 euro voor een portie alcohol”, zegt hij. “We verkochten de liters telkens aan een stuk of twee, drie personen die er met een paar rietjes uit dronken, heel gezellig. We verkochten veel liters per dag, onze omzet is flink gedaald sinds het verbod. Nu verkoop ik grote glazen tegen 5 euro. Dat komt op hetzelfde neer, ja, maar het springt minder in het oog.”

Het waren evenwel niet de royale porties die Samantha en co. naar de King de la Beach lokten. “Wel het gezellige salonnetje!” Er ontspint zich een discussie over de liters. Samantha is tegen het verbod. “Mensen moeten toch zelf beslissen of ze een liter mojito willen bestellen of niet. Op den duur leven we in een politiestaat!” Corinne, die hier met haar zeventienjarige zoon Kevin is, is het niet met haar eens. “Zo wordt de drempel om veel alcohol te drinken wel heel laag voor jongeren. Hun ouders zijn er niet altijd bij om hen ervan af te houden.”

Maar liefst een tachtigtal kraampjes verkoopt cocktails op Brussel Bad. “Dat zijn er dertig meer dan vorig jaar, terwijl er niet meer volk is dan toen”, zegt Christophe Fonteyne van King de la Beach. “Ik wilde op een of andere manier opvallen, vandaar dat ik liters verkocht. Tachtig cocktailstands, dat is veel, hé. Er zijn er al een paar die ermee gestopt zijn.”

Volgens de barman van L’Atelier is de prijzenoorlog nog niet uitgevochten. “Nu gebeurt alles zogezegd volgens de regels: een portie alcohol kost 5 euro, en wordt in een beker van Brussel Bad geschonken. Ik weet niet hoe de organisatie hier weer op zal reageren”, zegt hij. “Als je weet hoe die cocktails per liter gemaakt werden... Ze mengden ze op voorhand in grote emmers en goten die dan over wat limoen en gemalen ijs. Een wafelverkoper zal daar niet om malen, maar voor professionals zoals wij is dat triestig.”

Overlast door dronken zonnebaders leverden de liters cocktail weliswaar niet op. “Ik heb nog geen schandalen gezien, Brussel Bad heeft een rustig en correct publiek. Maar er zit dan ook amper alcohol in die grote porties. Je moet al een paar liter drinken om er zat van te worden. Mijn cocktails zijn straffer dan die emmers”, aldus de barman van L’Atelier.