Direct naar artikelinhoud

Ford maakt recordwinst

Wrang nieuws voor de werknemers van Ford Genk. De Amerikaanse moedergroep heeft in het derde kwartaal een recordwinst gemaakt. Ford kon vooral profiteren van beter dan verwachte resultaten in zijn Noord-Amerikaanse divisie, terwijl de verliezen in Europa zich opstapelen.

De nettowinst van Ford Motor Company kwam in het derde kwartaal uit op 1,63 miljard dollar, iets minder dan de 1,65 miljard een jaar eerder. Maar op puur operationeel vlak was het derde kwartaal met 2,2 miljard dollar winst 'het beste resultaat ooit'. Die topwinst verbergt echter grote verschillen tussen de heroplevende Amerikaanse markt en de crisis op de Europese.

In Noord-Amerika, waar Ford de meeste van zijn inkomsten realiseert, boekte het concern in het derde kwartaal een operationele winst van 2,3 miljard dollar. Dat is een record en liefst 700 miljoen meer dan een jaar eerder. Tot september verkocht Ford in de VS 1,7 miljoen wagens en lichte vrachtwagens, ruim 5 procent meer dan vorig jaar.

"Dit is het derde kwartaal op rij dat we in de VS meer dan 2 miljard dollar verdienden en het derde jaar op rij met een operationele winstmarge van 10 procent", klopte financieel directeur Bob Shanks zich op de borst. "Dit verhaal gaat niet alleen om het kwartaal, maar om de standvastigheid in onze resultaten."

Contrast

Het contrast met de donkerrode cijfers aan de andere kant van de Atlantische oceaan kon niet groter zijn. In Europa leed het concern de voorbije drie maanden een operationeel verlies van 468 miljoen dollar. Dat is meer dan de 306 miljoen dollar vorig jaar. Ford verwacht de komende twee jaar minimaal 3 miljard dollar te verliezen in Europa, inclusief minstens 1,5 miljard dollar dit jaar.

Volgens Ford is de autoverkoop in Europa op het laagste peil in twintig jaar beland. Het bedrijf meent dat de problemen op het continent 'structureel' zijn en niet cyclisch. Daarom besliste de groep deze maand drie fabrieken te sluiten in Europa, waaronder die van Genk. De Genkse fabriek gaat normaal gezien pas in 2014 volledig dicht, de getroffen Britse sites worden nog voor het einde van dit jaar gesloten. De Europese productiecapaciteit wordt zo met 18 procent verminderd. Jaarlijks zou dit een kostenbesparing van 450 à 500 miljoen dollar moeten opleveren. De productie zal met 350.000 auto's dalen vanwege de sluitingen.

Fordbaas Alan Mulally: "Terwijl we uitdagingen op korte termijn aantreffen in Europa, blijven we er volop onze activiteiten transformeren, om de productie weer in lijn te brengen met de vraag. Onze omzet moet omhoog met behulp van nieuwe producten." Ford herhaalt zijn ambitie om tegen het midden van dit decennium zijn Europese activiteiten weer winstgevend te maken. De sluiting van de assemblagefabrieken in Genk en in Groot-Brittannië zijn de eerste stappen in dat plan.

Winstmarge

Volgens experts moet Ford de lessen die het in de VS geleerd heeft, nu toepassen op het kwakkelende Europa. "De meer uitgebalanceerde productmix met een sterkere aanwezigheid in het segment van de kleine wagens heeft Ford tot uiterst winstgevende niveaus gebracht in de Noord-Amerikaanse en Aziatische markten, terwijl de Europese activiteiten tezelfdertijd bleven sukkelen", zegt autoanalist Jesse Toprak (TrueCar). Maar het is niet alleen een kwestie van het juiste modellenaanbod. Naast een sterke verkoop in Noord-Amerika profiteerde Ford ook van hogere prijzen en lagere kosten. Daardoor bereikte de operationele winstmarge in Noord-Amerika het recordniveau van 12 procent.

Beursanalisten twisten over de vraag of Ford zijn Europese activiteiten weer rendabel kan krijgen. "Europa weegt op de beurskoers", zegt Peter Nesvold van het beurshuis Jefferies. "We hebben gezien wat Ford gedaan heeft bij de transformatie van Noord-Amerika. Je kunt ervan uitgaan dat er immens opwaarts potentieel is voor het aandeel als Ford dat ook maar enigszins kan nabootsen in Europa."

Die beurskoers zal voor de ontslagen werknemers bij Ford Genk wellicht het minste van hun zorgen zijn.