Direct naar artikelinhoud

'Brugpensioen een noodzakelijkemaatregel'

Sombere vooruitzichten voor de twintigers en dertigers. Ze weten nu al dat ze langer moeten werken en dat hun pensioen onzeker wordt. En dan moeten uitgerekend zij de brugpensioenen betalen voor de ontslagen werknemers vanaf 50 jaar. 'Je kunt die mensen hun pensioen niet zomaar afnemen.'

Sara Jane Deputter

"Er is een groot verschil tussen onze generatie en die van de vijftigers", zegt Sara Jane Deputter. "Al sinds wij afgestudeerd zijn, krijgen we te horen dat we langer zullen moeten werken. Bovendien moeten we er rekening mee houden dat ons wettelijk pensioen misschien onbetaalbaar wordt. Dus wat doen wij? We genieten nu van het leven, we wachten niet tot we op pensioen zijn."

"Bij de vorige generatie was dat net het omgekeerde. Voor hen was de boodschap: veertig jaar hard werken, om daarna te genieten van een welverdiend pensioen. Deze mensen kun je hun pensioen niet ontzeggen, vooral als ze al op jonge leeftijd zijn begonnen. Zij rekenen op een kwaliteitsvol pensioen."

Deputter is ambtenaar bij de federale overheidsdienst Economie, en bezieler van Club 35, een netwerk van jonge ambtenaren. Zij is één van de jonge stemmen die reageert op econoom Geert Noels. Die lanceerde de voorbije dagen een kruistocht tegen het brugpensioen op vijftig jaar, ook voor ontslagen Ford-arbeiders.

Eén van zijn argumenten was: 'we moeten solidariteit bepleiten met de volgende generatie.' Het zijn namelijk de twintigers en dertigers die het gelag zullen betalen. De (brug)pensioenlast komt op hun schouders terecht.

Lieveke Norga

"We moeten sowieso betalen voor elke werknemer die wordt ontslagen", zegt Lieveke Norga (32), de tweede jonge stem. "Of mensen nu ontslagen worden of op brugpensioen gestuurd, de kost voor de belastingbetaler is even groot."

"De overheid betaalt in de twee gevallen ongeveer evenveel. Het enige verschil is dat de werknemer die op brugpensioen gaat, er elke maand nog een bedrag bovenop krijgt van de werkgever. Maar voor de overheid maakt dat geen verschil."

"Het is niet dat ik zoveel mogelijk mensen van de arbeidsmarkt wil weghouden, integendeel", gaat Norga verder. "Zinvol werk is essentieel voor iedereen, ongeacht de leeftijd."

"Maar er moet wel werk zijn. In een regio waar er op korte tijd tienduizend werklozen bijkomen, vrees ik dat dit niet het geval is. Voor wie dan toch zonder werk valt, verkies ik het brugpensioen, want dat bedrag ligt iets hoger. En dat betekent niet dat iemand nooit meer zal werken.

"Want meer dan vroeger worden ook bruggepensioneerden gestimuleerd, begeleid en opgevolgd. Als er een gepaste baan is, dan zijn ze verplicht om die aan te nemen."

Lieven Vanlommel

"Toch is het een gevaarlijk signaal", zegt Lieven Vanlommel (34), jonge ondernemer van het jaar 2012. "We zouden een uitzondering toestaan aan de Ford-arbeiders, maar niet aan alle anderen die in andere bedrijven en kmo's ontslagen worden."

"Dat hou je niet vol. We kunnen ons ook geen enkele uitzondering permitteren - hoe erg ik de persoonlijke drama's in Genk ook vind. Het is gewoonweg niet betaalbaar. De sociale kost van al de mensen die thuiszitten, komt bovenop de torenhoge sociale lasten die er in ons land al zijn."

Vanlommel is CEO van Starmeal, dat vers verpakte slaatjes verkoopt. "Bij ons werken ruim zestig mensen", zegt hij.

"Jaarlijks heb ik meer dan drie miljoen euro loonkosten. Daarvan gaat meer dan de helft naar de overheid. Dat is een gigantisch bedrag, zeker als je het met onze buurlanden vergelijkt. Er is geen marge meer om dat verder te verhogen. En dat is precies wat wel zou gebeuren als we brugpensioen vanaf vijftig jaar toelaten."

"In de plaats van het brugpensioen uit te breiden, zou de overheid beter de drempels verlagen, zodat gepensioneerden meer kunnen werken."

Thomas Decreus

Thomas Decreus, bekend als een van de bezielers van de SHAME-betogingen tegen de langzame regeringsvorming in 2010 en 2011, ziet in het brugpensioen "een noodmaatregel, die in dit geval terecht toegepast wordt". "Ik begrijp wel dat sommigen het daar moeilijk mee hebben", zegt hij.

"Maar de realiteit is dat de meeste ontslagen vijftigplussers van Ford geen werk zullen vinden. Het brugpensioen is dus een noodzakelijke noodmaatregel. Als dat er niet is, dreig je mensen in de armoede te duwen."

Decreus gaat ook even terug in de geschiedenis van het brugpensioen. "Vroeger werd dat voorgesteld als een maatregel die bedoeld was om kansen te scheppen voor jongeren", zegt hij. "Nu is datzelfde brugpensioen blijkbaar een bijkomende last voor de jongeren. Dat is een behoorlijk schizofreen discours."