Direct naar artikelinhoud

Tour verliest helft van zijn commerciële waarde

Brussel l De commerciële waarde van de Tour de France 2006, waar een pak topfavorieten door de Operacion Puerto niet aan de start verschenen, was voor wielersponsors maar half zo groot als de twee jaren daarvoor. Dat blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek dat laminaatfabrikant QuickStep kon inkijken.

DOOR SVEN SPOORMAEKERS EN BRECHT DECAESTECKER

Philiep Caryn, communicatie- en sponsoringsmanager bij QuickStep, zwaait met een wetenschappelijk onderzoek van IFM, een onafhankelijk onderzoeksbureau uit Karlsrühe dat marktonderzoeken uitvoert in verschillende sporttakken. Daarin staat dat de commerciële waarde voor sponsors van de Tour de France vorige zomer 47 procent lager lag dan een jaar eerder, toen Lance Armstrong voor de zevende opeenvolgende keer in de gele trui Parijs binnen reed.

"Dat geldt voor alle sponsors", verduidelijkt Caryn. "Niet alleen voor shirtsponsors, maar ook voor merken die zich aan de Tour verbinden. Als je uitrekent hoeveel keer een merknaam in beeld was en hoeveel mensen dat gezien hebben, was de waarde voor een sponsor bijna de helft minder. De Tour werd vorige zomer nog altijd in bijna evenveel landen uitgezonden, omdat de contracten al getekend waren, maar door het afhaken van namen als Basso en Ullrich daalde het aantal kijkers in landen als Italië en Duitsland met respectievelijk 18 en 13 procent."

Volgens Philiep Caryn verbindt een bedrijf als QuickStep zich aan het wielrennen precies om wereldwijde visibiliteit te genereren. Winnaar Floyd Landis, die meteen na de Tour betrapt werd op het gebruik van testosteron, zorgde ervoor dat de rittenwedstrijd in de Verenigde Staten toch nog bijzonder veel bekeken werd. "Maar als je de commerciële waarde voor ons zou uitrekenen tijdens de Tour van 2004, toen Tom Boonen twee ritten won en Richard Virenque in de bolletjestrui rondreed, kom je al vlug op 5 à 6 miljoen euro in Frankrijk."

Ook tijdens de eerste reeks klassiekers die we al achter de rug hebben, daalde de waarde voor sponsors spectaculair, volgens het onderzoek van Caryn en IMF. "Als je de Tour van 2006 en de voorjaarsklassiekers van 2007 tot op vandaag samen bekijkt en vergelijkt met dezelfde periode een of twee seizoenen eerder, dan merk je dat het aantal kijkers veel lager was en dat de wedstrijden in heel wat minder landen werd uitgezonden. Dat was zo voor de Ronde van Vlaanderen, Milaan-Sanremo en Parijs-Nice. Alleen de Tirreno Adriatico zou wereldwijd meer kijkers hebben gehaald dan de voorbije jaren."

Toch heeft Caryn goede hoop voor de Tour van 2007, zelfs al zal de smaakmaker dit jaar ongetwijfeld niet langer een Amerikaan zijn die luistert naar de naam Floyd Landis.