Direct naar artikelinhoud

Google lanceert prijsvergelijker in Nederland

Belgische en Nederlandse prijsvergelijkingssites zetten zich schrap voor zware concurrentie van Google. De internetreus lanceerde de prijsvergelijker Google Shopping op de Nederlandse markt. ‘Het model van Google is onoverwinnelijk’, klinkt het stoïcijns.

De tentakels van Google reiken steeds verder. De Amerikaanse zoekgigant introduceerde dinsdag Google Shopping in Nederland, een dienst om producten en hun prijzen in webwinkels te vergelijken. Of en wanneer Google Shopping naar België komt is voorlopig niet duidelijk, maar Belgische gebruikers kunnen ook terecht op de Nederlandse versie (google.nl/shopping). De dienst belooft een sterke concurrent te worden voor bestaande vergelijkingssites, zoals vergelijk.be of kieskeurig.be. “Het model van Google is onoverwinnelijk”, zucht Levi van Wijngaarden van Vergelijk.be.

In de zoekresultaten verschijnt de productomschrijving, een beeld en een opsomming van de winkels die het product tegen welke prijs aanbieden. Shoppers kunnen de resultaten ook filteren op prijs, verzendkosten en of het product nieuw of tweedehands is.

Critici

De dienst is niet alleen handig voor gebruikers, maar ook voor winkeliers. Om hun producten op Google Shopping te doen verschijnen, kunnen webwinkels gratis een feed met producten aanleveren bij Google. Volgens het internetbedrijf kunnen de producten behalve op Google Shopping ook in de organische zoekresultaten opduiken.

Net dat baart bestaande vergelijkingssites zorgen: “Ik hoop dat Google duidelijk maakt dat het niet om organische zoekresultaten gaat, maar wel om resultaten van een Googledienst”, zegt Levi Van Wijngaarden.

Anoek Eckhardt, woordvoerster van Google Benelux, laat weten dat Google geen commentaar geeft over haar rankingmethodes. “Maar wij aanvaarden geen enkele betaling of beïnvloeding van winkeliers om hoger gerangschikt te worden”, aldus Eckhardt.

Critici vrezen dat Google Shopping ruimte zal wegkapen van bedrijven die kosten noch moeite hebben gespaard om een goede positie te verwerven in de organische zoekresultaten. Zo kunnen bedrijven hun positie op de eerste zoekpagina verliezen, waardoor ze meer geld moeten investeren in AdWords, het reclamesysteem van de Amerikaanse internetreus.

Google Shopping is nu al beschikbaar in tien landen: de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland, China, Korea, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Italië en Nederland. “Dat lijstje hopen we op termijn uit te breiden, maar concrete plannen hebben we niet”, laat Eckhardt weten.