Direct naar artikelinhoud

Meer tijdelijke werkloosheid bij Ford

De vraag naar Mondeo’s, Galaxy’s en S-Max’en is de voorbije weken gedaald. Daardoor moet Ford Genk vaker een beroep doen op tijdelijke werkloosheid dan eerder op het jaar gepland. Gisteren moesten de Ford-arbeiders stempelen en donderdag ligt de band opnieuw stil, meldt het agentschap Belga.

De productie werd al eens stopgezet van 4 tot 11 april. Volgens de directie was dat om te anticiperen op een mogelijk tekort van onderdelen uit Japan. Om dat op te vangen werden voor mei geplande stempeldagen vervroegd naar april, maar dat bleek onvoldoende. Eind deze maand bekijkt de directie opnieuw of de productie in mei nog eens tijdelijk stilgelegd moet worden.

De tegenvallende verkoop van de voorbije weken is eerder verrassend, nadat Ford Genk het eerste kwartaal met stevige groeicijfers kon uitpakken. In die periode werden bijna 50.000 auto’s geassembleerd, een stijging met ruim 6.000 tegenover vorig jaar, meldde de federatie van de technologiebedrijven Agoria vorige week nog. Daarmee deed Ford Genk een stuk beter dan de hele Europese divisie.

Ford Europa verkocht de eerste drie maanden 352.100 auto’s, een daling met 10 procent. Hier gaat het wel om geregistreerde of verkochte voertuigen, bij het Agoria-cijfer om geassembleerde. Genk verkocht het eerste kwartaal 46.100 auto’s, waarvan 25.200 Mondeo’s (-2.900), 13.700 S-Max’en (+3.400) en 7.200 Galaxy’s (+1.100).

Ford wijt de daling van de Europese verkoop aan het wegvallen van de schrootpremie. Het Europese marktaandeel bedroeg in die periode 8,5 procent.