Mannen winkelen anders dan vrouwen tijdens de solden

Wie beweert dat vrouwen tijdens de solden achteloos met hun bankpas zwaaien, heeft het mis. Vrouwen vinden de prijs de belangrijkste factor bij nieuwe aankopen, terwijl mannen de voorkeur geven aan goede kwaliteit. Dit blijkt uit een onderzoek onder zo’n 1.000 Vlamingen, uitgevoerd door de website Solden.be.

Nieuw is het niet, maar Vlamingen winkelen lang niet altijd omdat ze iets nodig hebben. Voor vrouwen is shoppen vooral een sociale activiteit. Maar ook onder werktijd wordt veel gewinkeld. Vooral mannen doen dit, 20 procent winkelt soms tot vaak onder werktijd. Vrouwen zijn een tikkeltje braver als het hierover gaat. Over alle respondenten heeft 30 procent ooit eens iets onder werktijd gekocht.

Dat vrouwen meer op de prijs letten blijkt uit het gegeven dat zij sneller geneigd zijn een nepproduct te kopen, als dat net echt lijkt. Mannen vinden de status van het merk belangrijker. ”Zij gaan wat meer voor het imago dat een product hen geeft”, zegt Domingo Karsten, directeur van Solden.be. “Voor vrouwen is dat wat minder belangrijk”.

Winkelen om je beter te voelen

De belangrijkste reden om iets te kopen, is omdat je het nodig hebt volgens de overgrote meerderheid van de respondenten. Vooral vrouwen vormen een uitzondering: één op de zeven vrouwen shopt als ze zich slecht voelt,. Ook is er een groep vrouwen die gaat shoppen om iets te vieren. Bij mannen zien we dit nauwelijks, voor hen blijft winkelen toch vaak een noodzakelijk kwaad.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer