Direct naar artikelinhoud

'Definitieve biografie' van Jacques Brel uit

De eerste foto en het verhaal van Marie-Louise, 'Marieke', onuitgegeven covers en muziek, en de laatste reis van de boot Askoy. Dat zijn enkele nieuwigheden die schrijver en recensent René Seghers beschrijft in Jacques Brel, de definitieve biografie. Hij werkte zes jaar aan de uitbreiding van zijn eerdere biografie Jacques Brel - leven en liefde uit 2003. De 'definitieve biografie' brengt niet alleen een compleet met foto's geïllustreerd overzicht van het leven van de Belgische zanger, maar ook een volledig geïllustreerde discografie met onder meer onuitgegeven en onbekende nummers, composities die hij voor anderen schreef, de beste Brel-covers en een complete videografie.

Ruime aandacht gaat ook naar Brels filmcarrière. "Zijn grootste succes haalde hij in obscure B-films; de twee grote films die hij zelf regisseerde, waren zulke fiasco's dat hij besloot ermee te stoppen en te varen", aldus Seghers.

Seghers graaft ook in het liefdesleven van de zanger. Zo brengt hij onder meer het verhaal van Marie-Louise 'Marieke' uit Eeklo "die op een jeugdige foto oogt als een tweedimensionale vertolking van Brels lied". Ook de vermeende Canadese zoon Eric Lehousse komt aan bod, net als Brels relatie met Sylvie Rivet en gesprekken die Seghers had met Brels laatste levenspartner Maddly Bamy "die nog steeds gedichten schrijft die Brel haar uit de hemel dicteert".

Verder gaat het onder meer over zijn passies, zoals vliegen en zeilen en het gevecht om de erfenis. Seghers betreurt wel dat hij de familie van Brel niet kon spreken.

Seghers wijdt ook enkele passages aan de Askoy II, het zeiljacht waar zanger Jacques Brel tijdens zijn laatste levensjaren mee rondvoer. Dat wordt in december te water gelaten. Dat zegt Peter Janssens, zaakvoerder van de Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde, waar het wrak gerestaureerd wordt. Het zeiljacht wordt hersteld door werknemers van de Nieuwe Scheldewerven en op kosten van dat bedrijf, want externe financiering is er niet. "We restaureren het schip tijdens 'verloren uren", zegt Janssens. "Al is dat relatief, als je ziet wat voor werk er nog wacht op de werf."" De hele restauratie is enkel omwille van de sentimentele waarde verantwoord. "Anders zouden we als scheepsbouwer zeggen: bouw maar een nieuw schip."