Direct naar artikelinhoud

Te Koop:Myspace

Het schonk de wereld zowel Arctic Monkeys als Lily Allen, maar nu staat sociaalnetwerksite Myspace te koop en kan het geen nieuwe eigenaars verleiden. Een rondvraag in de Vlaamse muziekwereld leert dat Myspace niet meer leeft. ‘Onze focus ligt op Facebook, Twitter en de website’, zegt Bert Ostyn van Absynthe Minded.

News Corporation, het Californische mediaconglomeraat rond Rupert Murdoch, wil af van zijn voormalige vlaggenschip Myspace. Liefst zo snel mogelijk. Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerde kopers de boekhouding van de sociaalnetwerksite inkijken. Tegen eind juni moet Myspace van eigenaar veranderd zijn. Klein probleem: tot op heden toonde niemand officiële interesse. Enkel Vevo, een joint venture van Sony en Universal die videoclips aanbiedt, zou momenteel een bod overwegen. Eventueel.

De apathie bij potentiële overnemers is een nieuwe kaakslag voor de sociaalnetwerksite. Eerder dit jaar zette News Corporation de helft van het Myspace-personeel aan de deur. Ook de advertentie-inkomsten bleken gehalveerd. In maart viel bovendien het aantal unieke bezoekers met tien miljoen terug. Niet bepaald positieve reclame voor een merk in de etalage. “Over Myspace valt eigenlijk niet veel meer te zeggen”, reageert Klaas Gaublomme, manager van Jasper Erkens. “Alles verschuift steeds meer naar sites als Facebook of SoundCloud. Die zijn een stuk functioneler en gebruiksvriendelijker. Verhalen zoals de snelle opmars van Arctic Monkeys via Myspace zijn echt wel voorbij.”

Opgericht door enkele Californische techneuten in 2003 schoot Myspace als een komeet de cyberhemel in. Drie jaar na de oprichting won het muziekplatform al zijn 100 miljoenste zieltje, in 2007 werd zijn waarde op 12 miljard dollar geschat. Ter info: News Corporation kocht Myspace in 2005 voor 580 miljoen dollar. De netwerksite stond medio jaren 2000 dan ook gelijk aan commercieel en artistiek goud. Artiesten als Lily Allen, Adele of Arctic Monkeys verwierven dankzij Myspace razendsnel naam en faam.

Log schip

“Anno 2011 is Myspace op alle vlakken achterhaald. Het is een log schip dat nog ergens ronddoolt maar waar niemand nog van wakker ligt”, zegt Gaublomme. “In de praktijk merk ik bijvoorbeeld dat ik nooit meer Myspace-tips over nieuw te ontdekken muzikanten binnenkrijg, maar enkel verwijzingen naar Facebook of SoundCloud.”

Sinds de hoogdagen in 2006 en 2008 werd Myspace compleet overvleugeld door andere sociaalnetwerksites als Facebook of YouTube. Dat merken ook inlandse artiesten aan den lijve. “Wij hebben een pagina sinds 2005, toen was dat echt wel een must”, zegt Bram Vanparys van The Bony King Of Nowhere. “Maar sinds de doorbraak van Facebook is Myspace voor mij echt niet meer belangrijk. Het leeft niet meer. Integendeel, steeds meer mensen hebben er blijkbaar een hekel aan. Het laden duurt zo lang, de nieuwe lay-out trekt op niet veel en het zit vol rommel. Als fans onze Myspace-pagina nu nog bezoeken, dan is het vooral voor de concertkalender.”

Kortom: Myspace is een jungle waar muzikanten en fans elkaar steeds moeilijker vinden. “Ik merk dat steeds meer mensen uit mijn omgeving hun account deleten, om hun internetgebruik minder diffuus te maken”, aldus Wiebe Loccufier van de Gentse punkclubbers The Subs.

Met hun gloednieuwe album Decontrol stomen The Subs momenteel op volle kracht richting grote doorbraak. Op hun Myspace-pagina vallen echter geen nieuwe songs te beluisteren.“Net als veel artiesten updaten wij onze player al een aantal maanden niet meer”, zegt Loccufier. “De tijd van moeite steken in onze Myspace-pagina is echt wel voorbij. Voor promotoren uit de muziekbusiness is het misschien nog handig, maar voor het grote publiek is Myspace totaal niet belangrijk meer.”

Die mening deelt ook Bert Ostyn. “Myspace dient voor ons nog louter als een soort groepspresentatie waardoor fans een vijftal nummers kunnen ontdekken”, aldus de frontman van Absynthe Minded. “Maar de community-sfeer ontbreekt volledig. Dus ligt onze focus op Facebook, Twitter en de website.”

En zo blijkt. Op hun Facebookpagina liet Absynthe Minded de voorbije dagen verschillende livefragmenten op de fans los. Via de website valt dan weer de pas ingespeelde Gainsbourgcover ‘Intoxicated Man’ te downloaden. Op de Myspace-pagina van Absynthe Minded: dertig seconden durende samples van grijsgedraaide hits als ‘My Heroics, Part One’, ‘Envoi’ en ‘Plane Song’. “Je kunt je tijd maar beter verdelen over die media waar je het beste contact hebt met de meeste fans”, meent Ostyn. “En dan valt Myspace uit de boot.”

Vorig jaar verloor Myspace 50 miljoen unieke bezoekers. Of het einde van 2011 gehaald wordt, zal afhangen van een eventuele overnemer. En diens inventiviteit. “Tenzij ze zichzelf plots radicaal heruitvinden zal Myspace volgens mij dan ook niet lang meer bestaan”, besluit Gaublomme. Op die manier heeft Myspace Tom het rijk binnenkort voor zich alleen.