Direct naar artikelinhoud

Apple is voortaan een modemerk

Met de introductie van een modieus horloge gooit Apple zich in de fashionindustrie. Het is de eerste nieuwe productcategorie die Apple betreedt sinds het heengaan van oprichter Steve Jobs, maar het is afwachten of het apparaat zal aanslaan.

Geen iWatch, maar gewoon de Apple Watch. Zo heet het polshorloge waarmee Apple een hele nieuwe markt wil veroveren. Het horloge moet naast het aangeven van de tijd vooral voor de dag komen als slim fitnessmaatje dat uw hartslag en dagelijkse activiteiten kan registeren en u als een persoonlijke coach aan het sporten moet krijgen.

De Apple Watch heeft een vierkant touchscreenscherm, maar de bediening zal vooral gebeuren via een draaiwiel aan de zijkant, net zoals bij standaardhorloges. Die 'digital crown' fungeert als knop om apps te raadplegen, maar ook om in te zoomen en door lijsten te scrollen.

De Apple Watch kan ook bediend worden via spraaktechnologie dankzij de ingebouwde persoonlijke assistent Siri, die echter nog steeds niet in het Nederlands beschikbaar is. Het horloge trilt licht bij het ontvangen van berichten. De smartwatch kan ook draadloos worden opgeladen. Er werd met geen woord gerept over de batterijduur van het hebbeding.

Apple zet zijn nieuw draagbaar gadget duidelijk in de markt als een modieus horloge en niet zomaar als een draagbaar stukje technologie. Met verschillende versies, zoals met kleurrijke sportbanden, maar ook versies van 18 karaat goud, wil het bedrijf voortaan voor de dag komen als een heus modemerk. Apple had om die reden zelfs fashionista's en modebloggers uitgenodigd om het evenement in het Flint Center in Cupertino, Californië op de eerste rij mee te maken.

Een modieus gadget mag wat kosten. Het nieuwe stukje technologie zal vanaf begin 2015 voor 349 dollar (270 euro) over de toonbank gaan en werkt alleen samen met iPhone. Dat wil zeggen dat wie een Apple Watch draagt, dus bijna duizend euro aan technologie bezit. Het is ook nog maar de vraag of jongeren, die vandaag steeds minder klassieke polshorloges dragen, nu wel opeens geneigd zullen zijn om een Applehorloge te kopen.

Het bedrijf stelde gisteren ook twee nieuwe smartphones met een groter scherm en een strakker design voor. Met het grotere scherm van de iPhone 6 (4,7 inch) en de nog grotere iPhone 6 Plus (5,5 inch) beent Apple eindelijk de concurrentie bij. Verschillende Androidfabrikanten merkten al langer dat telefoons met grote schermen goed verkopen bij de consument. De nieuwe iPhone heeft een chip aan boord die kan worden gebruikt om mobiel te betalen.

De iPhone 6 komt op 19 september uit in de Verenigde Staten en een aantal andere belangrijke markten. België is daar niet bij, maar ons land komt wel nog voor het einde van dit jaar aan de beurt.

De technologie die Apple gisteren voorstelde en misschien nog wel het meeste potentieel heeft, is het betaalsysteem Apple Pay. Het is de eerste poging van Apple om zich in die winstgevende markt te storten. Het bedrijf werkt daarvoor in de VS samen met grote namen als McDonald's en Disney om draadloos betalen via de iPhone 6 en het nieuwe horloge mogelijk te maken.

Apple beschikt nu al via zijn iTunes Store over de kredietkaartgegevens van meer dan 800 miljoen gebruikers. Als Apple deze technologie wereldwijd kan uitrollen, is het daarmee concurrenten als Paypal ver vooruit.

Toen Tim Cook de nieuwe betaalmogelijkheden voorstelde, ging het Apple-aandeel meer dan 3 procent hoger. Na afloop van de keynote ging het aandeel weliswaar licht achteruit.