Direct naar artikelinhoud

Leuvense advocaten schenken klare wijn over erelonen

Als eerste en voorlopig enige van het land legt de balie van Leuven haar advocaten schriftelijke transparantie op over erelonen. Een informatieplicht daarover bestond al, maar nu moeten Leuvense advocaten bij aanvang van hun mandaat op papier zetten hoe ze hun loon berekenen.

De maatregel komt er niet na toegenomen klachten over de erelonen van advocaten, verzekert de Leuvense stafhouder Philippe Declercq. “Wij beschouwen dit als een consumentenrecht. Eigenlijk komen bij ons relatief weinig klachten binnen, zeker gezien het aantal erelonen dat dagelijks wordt betaald. Maar als iemand klaagt over de factuur van een advocaat, dan heeft dat doorgaans te maken met een gebrek aan informatie.”En dus moeten advocaten aan de balie van Leuven vanaf 1 september op papier zetten hoe ze tot het eindbedrag op hun factuur komen. De maatregel past in de campagne ‘Advocaten luisteren’ van de Leuvense balie. Daarin wordt onder meer ook gefocust op de toegang tot het recht voor mensen die net buiten het pro Deo-systeem vallen.De schriftelijke loonsberekening is geen overeenkomst, verduidelijkt de stafhouder. Het is louter een document waarmee de advocaat aangeeft hoe hij of zij te werk gaat bij de facturering. “De advocaat blijft vrij om te factureren volgens uurtarief, met een forfait, volgens de waarde van de zaak of volgens de geleverde prestaties.”“Erelonen zijn een aspect van ons beroep dat zich vaak tegen de advocaten keert”, vervolgt stafhouder Declercq. “We zijn zogezegd duur en vaag over onze facturen. Daarmee willen we komaf maken. We willen ook vermijden dat advocaten halverwege van koers veranderen wat hun facturering betreft, of dat cliënten pas op het einde van de rit worden geïnformeerd over bijkomende gerechtskosten en de rechtsplegingsvergoeding.”De Orde van Vlaamse Balies (OVB) is het Leuvense initiatief erg genegen. In die mate zelfs dat de beroepsorganisatie van de Vlaamse advocatuur er een algemene verplichting van wil maken. “Momenteel ligt dat ter bespreking voor in onze algemene vergadering. Als het erdoor komt, wordt het ten vroegste tegen het einde van dit jaar ingevoerd”, zegt OVB-afgevaardigde deontologie Philippe De Jaegere.De Jaegere wijst erop dat advocaten altijd rekening moeten houden met de financiële draagkracht van hun cliënten, maar geeft toe dat er soms collega’s zijn die ‘overdrijven’ en die het beroep een slechte naam bezorgen. “Daarom is elke klacht er één te veel. Een advocaat mag wat kosten, maar er moet altijd iets tegenover staan.”