Direct naar artikelinhoud

Ze keerden niet tevreden terug: tien redenen waarom Carrefour België het slecht doetGeen imago, geen winst

Brussell Het sociaal bloedbad bij Carrefour België komt niet uit de lucht vallen. Een wazig imago, voortdurende wissels aan de top en een geduchte concurrentie, zijn maar enkele van de redenen waarom de Franse supermarktketen het na tien jaar zo slecht blijft doen in België.

1. Tien jaar verlieslatend

Carrefour België komt na negen jaar activiteit (2001-2009) uit op een gecumuleerd exploitatieverlies van 40 miljoen euro. Daartegenover staan investeringen van 845 miljoen euro. “Na tien jaar van slechte prestaties is de situatie kritiek. Ons winkelpark is niet levensvatbaar”, besluit CEO Gérard Lavinay. Dat creëert een zelfvoedende negatieve spiraal. Omdat een groot aantal hypermarkten verlieslatend zijn, heeft Carrefour de laatste tijd ook niet veel geïnvesteerd in die winkels.

2. Mossel noch vis

“Mensen weten waarom ze bij Colruyt en waarom ze bij Delhaize gaan winkelen, maar niemand weet waarom zij of hij bij Carrefour gaat winkelen. Dit is commerciële incompetentie”, verklaarde vakbondsleider Jan De Weghe (BBTK) gisteren. Dat wazige profiel is volgens de meeste retailwaarnemers waarom de verkoop bij Carrefour België tegenvalt. “Colruyt staat voor de laagste prijs. Delhaize wordt geassocieerd met kwaliteit en ruim assortiment. Carrefour daarentegen is mossel noch vis", zeggen zij.

3. ‘Te duur’ personeel

De werknemers van de Carrefourhypermarkten genieten van betere arbeids- en loonvoorwaarden dan hun collega’s bij zusterketen GB en bij de concurrenten Colruyt en Delhaize. Volgens de Carrefourdirectie creëert dat een concurrentieel nadeel dat niet te verantwoorden valt, want tegenover de hogere lonen staat geen hogere opbrengst per werknemer. “De kostprijs per uur ligt 29 procent hoger dan bij Colruyt”, klaagt Carrefourbaas Gérard Lavinay.

4. Moeilijke erfenis

De hoge loonkosten zijn een erfenis uit het GIB-verleden. Carrefour kwam in juli 2000 op de Belgische markt, toen het de GB-winkels overnam van de Belgische groep GIB. Toen al zat de klad in het bedrijf. “GIB stond op de rand van het faillissement”, klonk het gisteren bij Carrefour. “We hebben dat proberen recht te trekken, maar hebben tot op heden geen diepgaande oplossing gevonden.”

5. Stroeve relatie met bonden

De directie lag de voorbije jaren keer op keer overhoop met de vakbonden, die een sterke aanhang hebben bij het personeel. Het wantrouwen langs beide kanten bemoeilijkt elk sociaal overleg.

6. Voorbijgestreefd winkelmodel

Een hypermarkt combineert op een grote oppervlakte (circa 6.000 vierkante meter) voeding met niet-voeding, waaronder kleding en elektronica. “Het concept van de hypers ligt onder druk”, zegt retailspecialist Gino Van Ossel (Vlerick). “Ze lijden voor hun niet-voeding onder de concurrentie van gespecialiseerde zaken. Zo moeten ze voor hun sportartikelen opbotsen tegen sportsupermarkten als Decathlon, en voor hun textielproducten tegen kledingketens als JBC. Men gaat er niet meer voor het plezier.”

7. Warrige bedrijfsidentiteit

Ook met de uithangborden van de winkels zat het lange tijd niet goed. De hypermarkten werden van Maxi GB omgevormd tot Carrefour, maar de GB-supermarkten bleven GB in vele varianten. Op een gegeven moment telde de groep liefst vijf winkeltypes: Carrefour, GB Contact, GB Express, GB Super en GB Super Partner. Dat kluwen wordt nu stapsgewijs teruggebracht naar drie: hypermarkten, supermarkten en gemakswinkels, allen onder de Carrefourvlag.

8. Te vuil, te slordig

Een steeds weerkerende klacht, vooral over de hypermarkten. Sommige winkels zouden er onverzorgd bijliggen. Een veelzeggende anekdote. Een ex-Carrefour-directeur, die uit nostalgie zijn oude hypermarkt wilden tonen aan buitenlandse zakenpartners, keerde op zijn stappen terug toen hij zag hoe de winkel erbij lag. “Ik schaamde me rot.”

9. Duiventil aan de top

Carrefour België is met Gérard Lavinay aan zijn vierde Franse CEO toe. Eerder probeerden Gilles Petit (2000-2004), Gilles Roudy (2004-2006) en Marc Oursin (2006-2009) tevergeefs het logge schip weer op koers te krijgen. Volgens de vakbonden creërden de opeenvolgende managementwissels voor onzekerheid over de commerciële strategie.

10. IJzersterke concurrentie

Terwijl Carrefour België in de lappenmand ligt, gaat het almaar harder bij Colruyt en Delhaize, dat sinds kort Carrefour is voorbijgestoken. Delhaize palmt nu bijna 26 procent van de Belgische markt in, tegenover nog amper 25 procent voor Carrefour en bijna 24 procent voor Colruyt. Midden jaren negentig hadden de voorlopers van Carrefour, de GB-winkels, nog een marktaandeel van meer dan 35 procent. Colruyt was toen goed voor amper 12 procent, of de helft van zijn huidig marktaandeel.