Direct naar artikelinhoud

'Een groenteburger met meelwormen, smakelijk!'

Als het van de studenten afhangt die deelnemen aan de innovatieve foodwedstrijd Ecotrophelia, dan eten we straks algenbrood met een groene schijn en groenteburgers met meelwormen. Het winnende team krijgt de kans om zijn product op de markt te brengen.

noep maken zonder gelatine, het was een uitdaging met veel trial and error", verzucht Pieter-Jan Indemans, student biowetenschappen aan de Thomas More Hogeschool in Geel. "In het begin waren de zuurtjes te plakkerig aan het verhemelte, nu smelten ze in de mond zonder te kleven. Dat was een doorbraak voor ons."

In de keuken van een Brusselse bakkerijspecialist staan de zenuwen strak gespannen, want achter de deur wacht een elfkoppige jury op een presentatie en proevertje. Net als hun zeven concurrenten, onder meer van hogeschool KATHO in Roeselare, dingen ze mee naar een ticket voor de Europese finale in Keulen - "het Songfestival voor de voeding" - en naar een kans om hun product te vermarkten.

Voor het vierde jaar op rij zet Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, haar schouders onder het project. De opdracht: verrijk basisproducten met nieuwe ingrediënten die voed- en duurzaam zijn. Het resultaat is frisdrank met aromaballetjes, zoete koekjes gemaakt van misvormde aardappel, brood met algen en hennepzaadjes, en een groenteburger met meelwormen.

Excuseer? "Tegen 2050 wordt een tekort aan vlees verwacht", legt studente Lore Van Dingenen uit. "Met onze burger zou je zonder vlees toch flink wat proteïne binnenkrijgen. Wormen bleken trouwens een stuk goedkoper dan sprinkhanen. We hebben ze levend aangekocht, en daarna gekookt en gemixt. Bij onze eerste probeersels was de pap nog te dik, er zaten nog zichtbare stukjes worm in het eindresultaat. Dat was minder appetijtelijk. (lacht)"

De pan wordt klaar gezet - "hoe werkt dat vuur hier?". En de borden netjes geschikt - "ik heb gisteren nog naar Njam! gekeken". Het eindproduct, een burger met goudbruin korstje, ziet er zowaar smakelijk uit. Nog een schep rauwkost en een pluk peterselie erbij, en je vergeet de larves die hiervoor gesneuveld zijn.

"We hebben het bewust in kleine lettertjes op de verpakking vermeld", geeft teamlid Nena Cupers toe. Tussen de ingrediënten staat het: meelworm (17%), bijna een vijfde van de groenteschijf. "We zijn al naar de Colruyt gestapt met ons product", gaat Cupers verder. "Ze reageerden positief, maar vrezen dat we vijf jaar te vroeg zijn. In Aziatische landen zijn hapklare wormen en insecten de normaalste zaak van de wereld. Hier hebben de consumenten nog een negatieve houding tegenover dat hele concept. Dat is de grootste bedreiging voor ons product: dat de mensen er niet klaar voor zijn."

Klaar of niet, de jury heeft niet veel keuze. 'Enjoy your mealworm', wenst je de laatste Powerpointslide. Een gespannen lachje krult de lippen, elf panelleden schuifelen heen en weer op hun stoel. "Best oké", oordeelt jurylid Filip Arnaut van voedingsbedrijf Puratos. "Maar ik hou het bij een kleine hap. Ze hebben me iets te goed geïnformeerd." (lacht)

Het komt erop aan om de consument te verleiden, weet Chris Moris, algemeen directeur van Fevia. "Het is niet makkelijk om in de voedingswereld het warm water opnieuw uit te vinden, en dan ook nog het vertrouwen te winnen. De consument redeneert nog veel: wat ik niet ken, eet ik niet. Maar de mentaliteit kan altijd omslaan."