Direct naar artikelinhoud

Lingerie Van De Velde: 'Onze collecties moeten beter'

Lingeriegroep Van De Velde houdt enkel zichzelf verantwoordelijk voor de grootste winstdaling sinds de beursgang in 1997. Bovendien verwacht de groep dit jaar geen beterschap.

"2012 was een ontgoocheling." Gedelegeerd bestuurder Ignace Van Doorselaere spreekt met besliste stem en is niet van plan om excuses in te roepen. "Als we in de spiegel kijken, dan kunnen we alleen concluderen dat het aan onszelf ligt."

De omzet van de eigen merken daalde met 1 procent. Zo was er geen groei te melden van de merken Marie Jo en Marie Jo l'Avonture. "De collectie was niet goed genoeg", zegt gedelegeerd bestuurder Herman Van De Velde daarover. "Het niveau van de collectie moet omhoog."

Het bedrijf trok nieuwe brandmanagers en stylisten aan om het niveau weer op te krikken. "Maar tussen het idee en het moment dat een lingeriesetje in de winkel ligt, gaan er 18 maanden voorbij", zegt Van Doorselaere. "Het zal dus nog een tijd duren vooraleer we daarvan het effect zien."

De resultaten van de lingerietak vielen tegen, maar dat had misschien te maken met het feit dat het management de handen meer dan vol had met Intimacy, de overgenomen Amerikaanse retailketen.

De omzet zakte met 12,6 procent in lokale munt en met 5,3 procent in euro. Veel plezier is er nog niet beleefd aan Intimacy. Omdat de zaken zo slecht gingen, heeft Van De Velde in mei de operationele leiding overgenomen. Ook al was bij de overname afgesproken dat de oorspronkelijke leiding tot eind 2012 aan boord zou blijven.

"Het grootste probleem met Intimacy is dat er te weinig klanten naar de winkel komen", geeft Van Doorselaere als analyse. "Als ze komen, gaan ze nog te weinig over tot een aankoop en spenderen ze ook niet heel veel, maar dat valt op te lossen door het personeel op te leiden. We moeten ervoor zorgen dat we een verhaal hebben, dat er een reden is waarom klanten naar de winkel komen. Dat is een kwestie van marketing en daar werken we met man en macht aan."

De topman geeft ook aan dat ze wellicht te snel zijn gegaan met het openen van nieuwe winkels. "Het is niet het aantal winkels dat telt, wel de kwaliteit ervan."

Rigby & Peller, de overgenomen Britse retailketen, leverde wel een omzetstijging op van 7 procent op het Europese vasteland op, door de opening van nieuwe winkels. Maar vast staat dat de lingerie-ontwerper flink wat leergeld betaalt in zijn stappen om ook succesvol retailer te worden. Retail is bijna per definitie minder winstgevend dan lingerie ontwerpen en fabriceren. Dat vertaalt zich in de winstmarge. Die daalde van 30,7 procent in 2010 over 29,9 procent in 2011 tot 26,9 procent vorig jaar.