Direct naar artikelinhoud

NOS laat Champions League links liggen

De Nederlandse omroep NOS biedt niet meer op de uitzendrechten van de Champions League. Jammer, vindt de NOS, omdat het veel jonge kijkers verliest. Klopt, zegt ook 2BE.

Vlaamse kijkers die geregeld een Champions League-wedstrijd via de Nederlandse tv meepikken - bij sommige matchen zijn er dat makkelijk een stuk boven de 100.000 - zullen vanaf volgend seizoen hun gading elders moeten zoeken. De NOS besliste immers om geen nieuw bod uit te brengen op Europa's belangrijkste voetbalcompetitie. Een kwestie van prioriteiten, verklaarde NOS-directeur Jan de Jong. Na het binnenhalen van het Nederlandse voetbal en door de besparingen is er simpelweg geen geld meer.

"De NOS vindt het van het grootste belang om de nieuwsvoorziening te ontzien en binnen het sportbudget geen geld weg te halen bij de verslaggeving van andere sporten."

De Jong vindt het erg jammer dat de baltoetsen van Messi of Ronaldo volgend jaar niet meer op zijn zender te zien zijn. Niet omdat hij die sterren zelf bewondert, wel omdat de NOS zo veel jonge kijkers verliest.

"De UEFA Champions League zorgt voor een uniek bereik onder jongeren. Gemiddeld kijkt 21,5 procent in de leeftijdsgroep 15 tot 34 jaar naar dit voetbal. Het weekbereik van de jongerenzender NPO 3 neemt met 16 procent toe door de UEFA Champions League. Geen enkel ander programma scoort vergelijkbare cijfers."

Klopt, zegt Peter Denruyter, chef sport bij Medialaan (VTM, 2BE). "De Champions League trekt een relatief jong publiek. De Jupiler League heeft iets oudere kijkers, en bij het wielrennen heb je nog meer oudere kijkers." Op de leeftijdsgroep van 15- tot 34-jarigen haalden de Champions League-wedstrijden dit najaar 21,5 procent marktaandeel. 2BE doet het met geen enkel ander programma zo goed op die doelgroep. Als je kijkt welke programma's de 15- tot 34-jarigen het meest bekeken op 2BE, vormt de Champions League de hele top drie.

"De Champions League doet het bij alle leeftijden goed, maar zeker voor een commerciële zender is het belangrijk dat veel jongere kijkers kijken", geeft Denruyter aan. "En ze doen dat bovendien ook nog via de televisie. Voetbal blijft iets wat men live wil zien, ook om er dan over te kunnen discussiëren op sociale media."

Denruyter vindt het alvast niet verrassend dat de Champions League het beter doet bij jongeren dan de Belgische eerste klasse. "Het niveau in de Champions League is ook zo gigantisch hoog. Jongeren kijken daar veel liever naar. Al die jonge gasten willen zich ook identificeren met Messi of Ronaldo. Hoe groter de ster, hoe groter de aantrekkingskracht. Kijk maar welke truitjes ze aan hebben. Dat zie je ook bij de FIFA-computerspelletjes. Jongeren zijn ook daar de belangrijkste doelgroep."

Mede daarom besliste 2BE om extra rechten aan te kopen. Terwijl de zender nu slechts één match per speeldag uitzendt, worden dat vanaf volgend seizoen telkens twee wedstrijden per week. Voor de Vlaamse kijker die nu naar de NOS zapt, is dat alvast een deel van de oplossing.