Direct naar artikelinhoud

Vikings varen voortaan onder Medialaan-vlag

Medialaan, de eigenaar van onder andere VTM en Qmusic, neemt de vooral bij jongeren populaire gsm-operator Mobile Vikings op. 'Een deal waar iedereen beter van wordt', zegt professor media & innovatie Lieven De Marez (UGent).

Wie met Mobile Vikings belt en mobiel surft, is niet zomaar een klant. Je bent een viking, deel van een sterke en grote community. Sinds Mobile Vikings in 2009 startte, kende het een snelle groei met ondertussen al 240.000 leden. Die groei en bijhorende strategie was ook Medialaan opgevallen. Met JIM Mobile had het ook een goed draaiende gsm-dienst, maar dat bleef altijd wat een - weliswaar mooi renderend - buitenbeentje.

Door nu Mobile Vikings, dat voor de helft eigendom was van BASE en voor de helft in handen van het management en investeerders, over te kopen, haalt Medialaan meteen ook een grote groep jongeren binnen die via de Viking-community hecht met elkaar verbonden zijn. Medialaan kan die 240.000 leden voortaan rechtstreeks aanspreken, en daar is het hem vooral om te doen, zegt CEO Peter Bossaert.

"Steeds meer is dat een stokpaardje van Medialaan. Onze merken vtm.be, Qmusic, VTMKZOOM en Stievie werken steeds harder aan het uitbouwen van een rechtstreekse relatie met hun kijkers of luisteraars. Het is als audiovisueel bedrijf dan ook een logische stap om in die mobiele markt actief te zijn."

Medialaan zal nu met Medialaan Mobile een aparte poot oprichten waar Mobile Vikings en JIM Mobile zullen inzetten. De 200.000 klanten van JIM Mobile werden tot nu beheerd door BASE - Medialaan deed alleen de promotie -, maar die klantencontracten worden integraal overgenomen door Medialaan.

Herbert Vanhove, tot nu de directeur Innovatie en exploitatie, komt aan het hoofd te staan van Medialaan Mobile. De operator, die het mobiele netwerk van BASE zal gebruiken, zal wellicht pas in 2017 helemaal operationeel zijn. Eerst moet alles nog goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten, en pas dan kan alles overgedragen worden.

De overname is mee een gevolg van de overname van BASE door Telenet: een van de voorwaarden was dat Telenet ervoor moest zorgen dat er voldoende concurrentie op de mobiele markt moest blijven. Maar het toont vooral ook aan hoe in de mediamarkt alles steeds meer convergeert en in elkaar vloeit. Telenet gooide zich eerst op de tv-markt, en nu waagt Medialaan zich op mobiel terrein.

De overname van Mobile Vikings door Medialaan is een deal waar iedereen beter van wordt, zegt Lieven De Marez, professor media & innovatie aan iMinds-UGent.

"Medialaan voelt druk omdat tv-kijken steeds meer online gebeurt, zeker bij jongeren. Die jongeren, die dan ook nog eens minder trouw zijn dan de oudere kijkers, zijn voor mediaspelers een grote uitdaging. Medialaan heeft op dat vlak al mooie dingen gerealiseerd met Stievie en VTM.be. Mobiel was nog het laatste gat dat ze moesten dichten. Met Mobile Vikings doen ze dat en kopen ze ook een hechte community."

Maar ook Mobile Vikings doet een goede zaak: met de goedkope databundels kende het een snelle groei, maar onder meer door King & Kong van Telenet zijn ze dat voordeel wat kwijt, zegt De Marez. "Door de overname van BASE door Telenet zouden ze nu bij Telenet, hun grote concurrent, moeten bedelen voor goedkope bundels. Met Medialaan zitten ze in een sterkere onderhandelingspositie. Bovendien kunnen ze zich opnieuw meer concentreren op innovatie." Mobile Vikings heeft daarvoor nu al Citylife, een digitale klantenkaart waarmee de leden kortingen of extra's krijgen.

En wat met de leden?

Blijft nog de leden van Mobile Vikings. Voor hen verandert er niets, belooft Medialaan. Het merk blijft bestaan en iedereen kan met dezelfde pakketten blijven bellen en surfen als nu. Alleen is het gevaar dat die vikings niet zo blij zijn dat ze nu opeens klant zijn bij een groot mediabedrijf. "Men is nu trots om als viking klein en onafhankelijk te zijn", zegt De Marez. "Om die community hecht te houden, zal Medialaan meer waar voor hun geld geven. Ze mogen dat niet onderschatten."

De sterkere onderhandelingspositie tegenover Telenet kan er alvast voor zorgen dat de prijzen hetzelfde, en misschien zelfs iets goedkoper worden. Medialaan zou de vikings ook extra exclusieve content kunnen geven van zijn andere merken als VTM, 2BE of Qmusic, al is dat nog niet bevestigd.