Direct naar artikelinhoud

De oer-Golf rijdt niet meer

De Citi Golf was er nog steeds populair, maar moet wegens de verouderde techniek plaatsmaken voor nieuwe modellen. De auto, die niet de beste reputatie had, was pas sinds dit voorjaar met airbag te koop.

“Het einde van een legende”, zo kondigde de Zuid-Afrikaanse Volkswagendirecteur David Powels gisteren het einde van de Citi Golf aan. “Een auto die even typisch voor Zuid-Afrika is als de boerewors.” De Citi Golf was bijna een nationaal symbool in het land. Nadat het Duitse moederbedrijf in Wolfsburg in 1983 de productie van de Golf I stopgezet had, hadden de Zuid-Afrikanen als enige een uitzondering gekregen. Zij mochten het eerste model van de Volkswagen Golf blijven maken om zo een goedkoop instapmodel te kunnen aanbieden als alternatief voor de duurdere Golf II. De Zuid-Afrikanen, die al sinds 1978 de Golf I assembleerden, veranderden bijna niets aan het basisontwerp, behalve de naam. De Golf I werd de Citi Golf. De Citi werd een succesverhaal in Zuid-Afrika. In totaal rolden er sinds 1984 377.484 Citi’s van de band, waarmee het het populairste automodel ooit is in Zuid-Afrika. Hoewel de verkoop door de economische crisis de laatste jaren wat tanende was, bleef de auto er ook nu nog een van de populairste modellen. Ondanks zijn gezegende leeftijd was de Citi in augustus nog steeds goed voor een kwart van alle verkochte Volkswagens. Vijf procent van alle nieuw ingeschreven auto’s was een Citi.

Niet veilig

De Volkswagendirectie had nochtans niet meteen hoge verwachtingen van de nieuwe wagen: als er 300 per maand zouden verkocht worden en men nog drie jaar kon produceren, zou het prima zijn. Maar mede door een vernieuwende design en marketing pakte het anders uit. Omdat het eerste voorontwerp van de Citi veel te saai was door zijn woestijnbeige kleur, ging een stel jonge adverteerders en ontwerpers er zich mee moeien. Ze ontwierpen opvallende modellen in blauw, geel en rood, telkens met een witte band onderaan de deuren en witte wieldoppen en bumpers. Omdat de parallellen met de Nederlandse schilder Piet Mondriaan overduidelijk waren, werd een marketingcampagne in dezelfde stijl opgezet. Het nieuwe design en de aanpak sloegen meteen aan en de Citi’s verkochten als zoete broodjes. Met zijn hoekige stijl bleef de wagen een kwarteeuw een vaste waarde in het Zuid-Afrikaanse straatbeeld. Dankzij de lage prijs was de auto vooral populair bij studenten en pas afgestudeerden, die een goedkope eerste wagen zochten. Het eerste model van de Citi kostte toen slechts 7.630 rand, omgerekend is dat nu slechts ongeveer 650 euro. Het goedkoopste model heb je nu al voor 7.250 euro. Ondanks zijn succes geniet de Citi niet de beste reputatie. Vooral de laatste jaren werd er wat lacherig gedaan over het design, maar vooral ook over de veiligheid. De wagen kreeg om de zoveel tijd wel een nieuwe uitvoering, maar de basistechniek van 1978 bleef grosso modo steeds behouden. Hierdoor had de Citi het steeds moeilijker om aan de huidige normen inzake technologie, uitstoot en veiligheid te beantwoorden. Zo was de wagen pas sinds dit voorjaar te koop met airbags voor chauffeur en passagier. Van ABS of servostuur was er nog lang geen sprake. Op verschillende fora vind je nu dan ook hoeraberichten van mensen die blij zijn dat de veiligheid op de Zuid-Afrikaanse wegen zal toenemen.

Ereronde

Deze verouderde techniek was een van de belangrijkste redenen om er een punt achter te zetten, samen met de reorganisatie van de Volkswagenfabriek in Uitenhage. De 5.100 arbeiders zullen er voortaan meer Jetta’s en Polo’s bouwen, wagens die ook veel meer geëxporteerd zullen worden. De Citi zal als instapwagen vervangen worden door een ander model, al zal die sowieso duurder zijn dan de Citi. In de Zuid-Afrikaanse pers wordt er al gespeculeerd op de komst van de Gol en de Fox, twee goedkope modellen die in Brazilië gemaakt worden.Voor het zover is, wil Volkswagen de Citi nog even in de kijker zetten. Als hommage produceerde het bedrijf nog een laatste speciale editie van de wagen. Slechts duizend exemplaren zijn er van gemaakt, allen met een uniek serienummer dat in het dashboard gegraveerd is. Van de wagen, die net geen 10.000 euro kost, is er alvast eentje gereserveerd voor het Volkswagenmuseum in Wolfsburg. Om de Zuid-Afrikanen afscheid te laten nemen van de Citi, start er op 12 november ook een rondrit door het land met de allerlaatste Citi. In elke stad waar de wagen passeert, zullen de fans hun handtekening kunnen zetten op de Citi. Twee Citi’s, waaronder het gehandtekende exemplaar, zullen voor het goede doel geveild worden.