Direct naar artikelinhoud

Verkeer in zone 30 niet veiliger dan in zone 50

Een zone 30 blijkt weinig indruk te maken op de Belg, zo blijkt uit een rapport van het BIVV. In 2010 waren de ongevallen in een zone 30 gemiddeld genomen zelfs iets ernstiger dan in een zone 50.

"De ernst van de letsels ligt in zones 30 niet lager dan in zones waar maximaal 50 kilometer per uur gereden mag worden", concludeert het rapport Regionale Analyse van Verkeersongevallen in Vlaanderen van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). In 2006 en in 2010 waren de ongevallen in een zone 30 gemiddeld genomen zelfs wat zwaarder dan in een zone 50.

Volgens het BIVV wordt de lagere snelheidslimiet - die in een zone 30 normaal gezien minder ernstige ongevallen met zich mee zou moeten brengen - gecompenseerd door een aantal omgevingsfactoren die de ernst van de ongevallen verhogen. "Zo lopen er doorgaans meer zwakke weggebruikers in een zone 30", zegt Sofie Van Damme van het BIVV. "Bovendien houden niet alle bestuurders zich aan de opgelegde maximumsnelheid."

Een eerdere studie uit 2012 wees uit dat maar liefst 94 procent van de Vlaamse autobestuurders sneller rijdt dan 30 kilometer per uur in een zone 30. Drie op de vier chauffeurs rijden zelfs meer dan tien kilometer per uur te snel. De gemiddelde gereden snelheid in een zone 30 (47 kilometer per uur) zou bovendien nauwelijks lager liggen dan in een zone 50 (54 kilometer per uur).

"Bij die gedragsmeting hebben we wel enkel gegevens verzameld in zones 30 in schoolomgevingen waar buiten een verkeersbord geen verkeersremmers zijn aangebracht", nuanceert Van Damme. "Je kan ervan uitgaan dat men beter rekening houdt met de snelheidslimiet wanneer er verkeersdrempels of wegversmallingen aanwezig zijn die het verkeer afremmen."

Het aantal dodelijke slachtoffers in een zone 30 steeg tussen 2000 en 2010 van vier naar twaalf in het Vlaams Gewest, het aantal letselongevallen steeg van 458 naar 1.228. Omdat er sinds 2005 verplicht een zone 30 ingesteld moet worden rond elke school nam het aantal zones waarin de snelheid beperkt is tot 30 kilometer per uur in een keer wel flink toe. "Als er twee keer meer zones 30 komen, vinden er ook twee keer meer ongevallen plaats in een zone 30", verklaart Van Damme.

In Leuven, waar de volledige binnenstad sinds eind januari 2011 een grote zone 30 vormt, is het aantal ongevallen volgens schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets zeker niet toegenomen. "Het verwondert mij een beetje dat de ongevallen in een zone 30 zwaarder zouden zijn dan in een zone 50. Wie aangereden wordt door een wagen die 50 kilometer per uur rijdt, heeft weinig kans op overleven. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur ligt de overlevingskans een pak hoger."